Gå till innehåll

Deltec MCE 600 till 200liters, överkurs?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni?

Är det överkurs att köpa så kraftig skummare till mitt 200 liters?

Hade tänk mig ha, ett gäng skivanemoner, tre läderkoraller, en stor bulle med gröna stjärnpolyper.

Två clowner med en anemon, ett par gobidon citrinus och en istigobus decoratus.

Överkurs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sån till mitt 216 liters. Det är något hårdare belastat än hur du planerar ha ditt kar men jag tycker att det är ett bra val.

Låter ju lovande!

Har läst mycket om attd en lever om.. tycker du den låter mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser! Om ett år sitter du där med ett 800l ;)

Själv började man med ett 105l och det blev för litet på några månader.. skaffade sedan ett 250l men det ångrade jag innan jag ens hann fylla upp det. Och nu meckar jag för fullt med ett 360l + 100l :skrattar:

Och jag SKA skaffa ett 1000l+ någon gång, bara en fråga om plats ;)

Men det råder ju delade meningar om kraftig skummning, en del påstår att man skummar bort mycket bra saker och andra (bla. Svärd) anser att man inte kan skumma för mycket.

Sen ang ljudet så har jag för mig att man kan få en ljuddämpningssats från deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser! Om ett år sitter du där med ett 800l ;)

Själv började man med ett 105l och det blev för litet på några månader.. skaffade sedan ett 250l men det ångrade jag innan jag ens hann fylla upp det. Och nu meckar jag för fullt med ett 360l + 100l :skrattar:

Och jag SKA skaffa ett 1000l+ någon gång, bara en fråga om plats ;)

Men det råder ju delade meningar om kraftig skummning, en del påstår att man skummar bort mycket bra saker och andra (bla. Svärd) anser att man inte kan skumma för mycket.

Sen ang ljudet så har jag för mig att man kan få en ljuddämpningssats från deltec.

Jag är sugen på att smälla upp ett 375liters sen nångång.

Jo, jag läste nånting om att vissa koraller kan börja må lite dåligt om man skummar för mycket.

Låter fint om man kan få ner ljudnivån lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca 130 liter med ungefär den belastning du skriver och kör en MCE 600. Nu har jag dock 0 i nitrat och fosfat så jag skall testa att bara köra skummaren på natten tror jag.

Den låter lite, men inte mer än andra utanpåhängande skummare jag haft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca 130 liter med ungefär den belastning du skriver och kör en MCE 600. Nu har jag dock 0 i nitrat och fosfat så jag skall testa att bara köra skummaren på natten tror jag.

Den låter lite, men inte mer än andra utanpåhängande skummare jag haft.

Jassåja.

Ja vi får se. jag kan ju alltid prova.

En tusenlapp skulle jag få ge för skummaren, tyckte han sa att den var använd 2 månader.

Får väl lägga den på hyllan tills jag har större kar om inte annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju lovande!

Har läst mycket om attd en lever om.. tycker du den låter mycket?

Lite kan det låta om den ibland. Jag har min instängd i skåpet under då stör den inte alls. Det finns någon form av "uppgraderingskit" man kan få från Simontorp som tydligen gör den tystare om man har problem med ljudet. Några nya bussningar tror jag att det är.

Bra pris, speciellt om den bara gått två månader. Ställ den inte på hyllan utan använd den du!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inte en mc 600 alldelles för överdimentionerad???? tycker det jag har en sådan till samanlagt 400 l vatten... men det e klart du lär ju inte ha något annat i vattnet för skummaren skummare ju upp skit+ lite till som är bra i vattnet har jag hört...??? men man ska ju inte tro alla

ha det gott och lycka till andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är riktigt svårt att ställa in tycker jag; beroende på vattennivån, skitigheten i vattnet, hur mycket man ställer in skruven... det kan ta någon dag innan man får rätt på skummarna.... men den jag har går bra tycker jag...

Att det tar nån dag att ställa in en skummare får man räkna med(om man har tur)........

Tycker gott att du kan köra med den till ditt kar.. Ser du att dina "mjukisar" mår dåligt

så dra ner på skummartiden en del.............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du ställa ned den så att den skummar mindre, men det brukar lösa sig själft när det inte fins något att skumma bort i vattnet. Du kan justera skummaren genom luftmängden samt ändra nivån på skummarkoppen.

Att köra skummaren i intervaller tror jag kan bli svårt, det brukar ju ta ett tag innan skummaren går stabilt efter en justering.

Av dom 5 skummare jag har kört med så tycker jag att MCE 600 var lättast att ställa in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...