Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt akvarium låter som Niagarafallen

Featured Replies

Postat

Hej!

Jag köpte begagnat elos mini nano. Det är en kub med en display på 68 liter och en sump på 30. Idag kom min returpump (jebao dc 650). Gjorde en provisorisk koppling där jag satte i röret som följde med.

Herregud. Det låter VÄLDIGT högt. Frun var inte nöjd (inte jag heller för den delen). Verkar ju som att det är lätt refflat på insidan vilket jag misstänker bidrar till ljudet. Det är inte grugelljud (kommer inte från överflödet tror jag) utan från själva röret.

Min plan är att byta ut det mot PVC slang med diameter på 32mm imorgon.

Vad tror ni om det? Kommer det hjälpa? Eller kan en starkare pump kanske hjälpa?

Bifogar bilder! (Obs provisoriskt ihopsatt då jag misstänkte att det skulle bli något problem)

Tack för hjälpen! Helt glömt bort vilket huvudbry det kan blir med sump:(

IMG_1628.jpeg

Postat

Jag vet inte riktigt hur man ska göra för att få det tyst. Har man två rör så brukar man ha en ventil på nedröret där man kan dimensionera hur mycket vatten som åker ner. Om röret är helt öppet så sugs det in en massa luft vilket gör att det låter nått vansinnigt. Men har man bara ett rör så kan man ju inte strypa nedgången eftersom man då lätt skulle kunna få översvämning.

Jag har svårt att tro att materialet här spelar någon större roll, men förhoppningsvis finns någon här som kan svara bättre på den här frågan än mig.

Postat

Jag hade tidigare ett Elos 120 och störde också mig på ljudet och drog ett extra rör för returpumpen så jag kunden använda de två befintliga som retur och överrinningsskydd. Vet tyvärr inte om överrinningsboxarna skiljer sig mellan Mini och 120 eller inte.

5991e45e37ae8_IMG_65341.jpg.25a9de422e95d3b92779cb69fd9163d4.jpg (1280×854)

Här kan du se tråden med lite byggbilder:

Jonas Elos 120 med floating aquascape - 151-720 liter - Saltvattensguiden

Postat
  • Författare
37 minuter sedan, NovemberRain skrev:

Jag hade tidigare ett Elos 120 och störde också mig på ljudet och drog ett extra rör för returpumpen så jag kunden använda de två befintliga som retur och överrinningsskydd. Vet tyvärr inte om överrinningsboxarna skiljer sig mellan Mini och 120 eller inte.

5991e45e37ae8_IMG_65341.jpg.25a9de422e95d3b92779cb69fd9163d4.jpg (1280×854)Fetching info...

Här kan du se tråden med lite byggbilder:

Jonas Elos 120 med floating aquascape - 151-720 liter - Saltvattensguiden

Åh det där är ju sjukt smart! Nu börjar det spinna i huvudet här, jag borde ju kunna dra ett rör på andra sidan som kommer upp bakom akvariet på vänster sida och som går extern och sedan kommer in i akvariet igen från baksidan. Det förutsätter ju dock att jag bygger något som kan vila stabilt på kanten och inte löper någon risk att ramla ur för då blir det ju katastrof med stort K. Men använder jag det som är retur nu som huvudoverflow och den tidigare huvudoverflown som "extraoverflow" borde det kunna bli helt tyst och ingen risk för igentäppning! Är mest taggad på att bara koppla loss pvc slangen och dra den bakom och in i karet igen men det känns riskabelt om man inte sätter fast den på ett väldigt fiffigt sätt....

Postat
  • Författare
13 minuter sedan, NovemberRain skrev:

Rejält med PVC-lim och rör så sitter det som berget och går inte isär :)

Låter bra! Kommer se ut typ såhär då? How to Plumb and Install a Return Line from a Sump to Display Tank

Undra om det kommer fungera med den returpumpen jag har nu. "Huvud" overflowet blir på ca 2cm i diameter. Slangen som går upp från returpumpen har en innediameter på 19mm så jag behöver väll skaffa pvc rör som är lite mindre än så för att kunna trä på det. Tror du detta kommer fungera?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.