Gå till innehåll

Eledone cirrhosa


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Någon som kan något om denna gynnare som ligger och lurar i Nordsjön? Hur vanliga är dom?

Hittade lite info,

Bläckfisken Eledone cirrhosa kallas också för "åttaarmad bläckfisk", eller på engelska "curled octopus",eller "lesser octopus". Den kan bli 50 cm lång med en armvidd på 70 cm. Den förekommer i Nordsjön vid klippkuster och på djup 5-200 m. Mellan juli och oktober lägger honan ca. 800 ovala stjälkförsedda ägg i grupper mellan stenar och i klippsprickor. Efter kläckning har de ett frisimmande larvstadium på ca en månad. De vuxna djuren lever på krabbor och musslor och kan själva bli ett byte för torsk eller havsål. De lever på botten, på dagtid gömda i hålor och sprickor.

Lycka till med "bläckisen" i er trevliga anläggning i Lysekil- vi hoppas också att den finner sig väl tillrätta.

Information enligt "Hayward and Ryland": Handbook of the marine fauna of North-West Europe och "Muus och Dahlström": Havsfisk

post-822-14468912809576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en bläckfisk då jag dök med några gäster på dykcentret för några år sedan. Jag pekade som guide på denna sten men de fattade ej vad det var. petade då på den å större flin har man nog ej sett. den ena gästen t.o.m tappade sin regulator ;)

Var ej så stor men syntes klart att det var en 8-armad bläckfisk. efter detta underbara dyk så blev jag kallad för tångluppen :x

Vanliga är dom inte och måste ha otroligt tur för att huvudtaget upptäcka dom.

Dykplatsen var vid Gullholmens norra del vid fyren Gäven ca 25meters djup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...