Postat måndag vid 08:295 dgr Det här blir mitt första inlägg om mitt egna akvarium. Jag har haft saltvattenakvarium i flera år nu och har tidigare försökt mig på att odla Beghia sniglar men det kollapsade efter ett tag när förrådet av glasrosor tog slut. Nu har jag kommit över ett gäng kg med levande sten som är täckta av glasrosor så förhoppningsvis så är förutsättningarna bättre. Jag kommer att dela upp odlingen i flera delarOdling av Berghia, ev uppdelat i 2 olika delar. En med färdigvuxna och en med små. Lättillgängliga glasrosor i ett litet kar bredvid berghia odlingen. Odling av glasrosor, större baljor i garaget med belysning, värme. Bilder kommer.
Postat onsdag vid 17:062 dgr Författare Några bilder på set-upen. • Baljorna i garaget och bild på den högra baljan som har glasrosor. Den andra hade en del tidigare men i flytten hit hände något med vattnet, kanske någon näring-spik eller kanske för höga temperaturer. Nu kan jag inte hitta någon glasrosor här längre. • Tredje bilden är på odlingskaret för berghia. Jag kommer dela upp den i tre delar och starta en ny batch i vardera del varje månad eller kanske tätar beroende på hur långt tid det tar för dem att växa. Fokus de närmsta veckorna är glasrosodling. Det är lite för varmt för att jag ska våga beställa beghia per post. Jag kommer att sikta på att tömma den vänstra lådan och flytta över lite sten där tillsammans med massor av substrat. Typ fragg-tiles, biokol för att lätt kunna flytta glasrosor från glasros-odlingen till beghia-odlingen.
Postat Igår vid 09:44 1 d spännande!vad är dina största utmaningar? Hur många börjar du med? håll oss uppdatera!
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Det ska bli kul att testa. Jag köper nog typ 5 som grund för förökning. Tidigare erfarenheter är att det egentligen är ganska enkelt att odla Berghia. Problemet är att ha tillräckligt mycket mat till dem. Håller på för fullt med glasrosodling i två olika kar. Jag ska testa lite vad som funkar bäst för att få dem att sprida sig. Kan vara nyttig info framöver också när man vill hålla ned antalet glasrosor i huvudlagets, tänker jag. On 2026-08-14 at 11:44, nike83 skrev:vad är dina största utmaningar? Hur många börjar du med?Om
Postat 1 timme sedan1 tim Tror jag läste för länge sedan att om du punktmatar glasrosorna och skadar några av dom så vill dom gärna bli flera.Kul att följa.Patrik
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.