Gå till innehåll

Sietses första 112:a


sietses

Rekommenderade inlägg

Okej, jag bygger ju på ett 375l kar men det tar ju sin tid så jag startade mitt 112 l kar som är menat att bli sump till det stora karet senare.

Jag har införskaffat 7 kg ls och kommer nog köpa lika mycket till, men det kostar ju lite så det får vänta lite.

Har beställt en skummare som jag trodde skulle vara här innan helgen, men icke så det går utan skummare för tillfället.

Annars är det cirkulation på 1350l/h fördelat på två pumpar, doppvärmare och lysrör på 2*18w.

Karet har bara varit igång tre dagar och saltet ligger på 1.020 (ska höja lite) och tempen är 26 grader.

Ingen belysning är på.

Till frågorna:

När ska jag börja testa vattnet? (har köpt nitrit, nitrat, pH och Kh/Alk test)

Har hört att man ska göra vatten byten på 50 % en gång i veckan på ett nystartat kar och tycker det låter mycket. Vad säger ni?

När ska jag tända lyset?

Har sett en krabba i stenen (inte hårig). Vad ska jag göra med honom?

h

Tacksam för era svar och åsikter på allt!

post-2046-14468912815946_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett fofsattest och fosfatremover omgående. håll koll på värdena men byt inte vatten förens du anser att värdena i vattnet är för dåliga. detta gäller innan du har fisk eller mer levande i det. Jag skulle rekomendera att du tillsätter bakteriekultur i vattnet dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte köpr den så jag vet inte. bör man ha en som ska tillsättas varge dag?

Jag har en som tillsätts en gång i veckan och vid isättning av ny fisk och dylikt. fungerar kanon för mig.

Krabbor hänger på ganska ofta med levande stenen, ge den mat vettja så blir den nog glad :) Jag har en liten brun sak med neongröna prickar, den lever på trådalger och små amphipoder den plockar. Jag har ju ingen fisk i mina Nanon så min population av små krälande saker är nästan äcklig :) Men krabban är glad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått hem min skummare ( aqua medic mini flotor).

Antagligen en dum fråga igen men det ska väll inte komma in vatten i skummarkoppen, utan bara skum.

Har bara haft igång den fyra timmar och karet har ju bara varit igång fem dagar så det kanske inte ska komma något skum än eller vad säger ni???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska alltid komma skum från "konan", som sen trycks över kanten. Sen när det hamnar i botten på koppen så löses ju skummet och blir vatten. Ungefär som kaffe blir vattnet i koppen om du har nån skit att skumma bort. Får du ljust vatten har du för hög vattennivå i skummaren eller ingen skit att skumma bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag ser också en rörmask men eftersom jag själv hittat färska musselskal i levande sten tyckte jag att det vore troligt. Men jag ser inte musslan. Musslor är trevliga filtrerare och har du tur kanske det kan vara en ung jättemussla som blir jättesnygg så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en väldig massa bryopsis på min sten (som små gröna träd).

Har hört att det inte är bra men vet inte vad jag ska göra.

Är det någon som vet?:smiley22:

Det sitter bara på en av stenarna på baksidan av karet.

Ska jag kanske skrubba dom? vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok. Nu har jag mina värden här, och undra om jag kanske ska göra ett litet vattenbyte.

Baljan har varit igång tre veckor nu.

Sen har jag en bild på det jag tror är bryopsis tänkte bara om någon kan konstatera det.

Har fått en del brunalger men inte mycket ( lite på botten bara).

Tre turbosniglar är också innköpta

Mina värden är:

PH: 8,3

Temp: 27

SG: 0,022

Nitrite: 0,01

Nitrate: 30

Phosphate: 0,03

post-2046-14468912835301_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...