Gå till innehåll

Mitt första saltkar från scratch


soulseller

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!!

Tacksam för all hjälp!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Eroc!

Kul att du ska starta, Det finns massor av erfarenhet och kunskap samlad här. Det är bara suga i sig och fråga på. Dock tycker jag att du ska ta god tid på dig och komma fram till hur du ska ha ditt kar. Börja med att läsa massor och då kan du gärna börja med några artiklar här på forumet samt även några av de fylligare under mitt första akvarium och då förslagsvis Dez3d. Han skriver bra och är kunnig för att vara nybörjare samt att han inte slarvar. Läs sen mer och mer men börja att ställa lite mer specefika frågor som du kan fundera på under tiden.

Exempel på fråga som bör komma tidigt är storlek som du redan har tanke på men även om det ska vara med eller utan sump. Vilka fördelar och nackedelar finns det. Jobba dig genom hela systemet så kommer du få något ecet verk.

Lycka till!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej sillen, jo då jag läser o läser om allt jag kan finna, jag har ingen som helst brådska med att få igång ett kar men planerna har iallafall tagit fart efter ett par år. Den stora fördelen med att få klart för mej med all teknik är väl en budget fråga. som det ser ut nu så kommer jag använda mej av sump helt klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen och tack för tipset om Dez3d, hans bygge motsvarar ganska så bra mina planer så det var verkligen till hjälp, imonerad av hans noggranhet, mycket inspirerande.

Tack igen!!

Han är dessutom tacksam att fråga för han lägger ner energi på att svara på frågorna också. Om du har bestämt dig för sump ska du läsa artiklarna om sumpar https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=116&Itemid=80 och bestämma om du ska ha någon av dessa varianter eller någon annan. Läs även denna artikel https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=80

Jag svarar gärna på de frågor jag kan men är nybörjare jag med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...