Gå till innehåll

Sniglar


DSB

Rekommenderade inlägg

Man hör ofta om tex Turbo snäckor, och andra närbesläktade arter, att om de tappar fästet och blir liggande på sidan så kan de inte räta upp sig och dör därmed. Är det verkligen rätt ??

Jag har ca 15 böcker hemma om saltvattens akvarium och har inte hittat någon uppgift i litteraturen som stödjer ovanstående.

Om det nu vore så att det inte kan vända sig rätt, så är det en enorm nackdel för artens överlevnad i naturen där det inte finns akvarister som kan vända dom rätt.

Kan det inte vara så att det är försvagade individer som tappar fästet och inte kan räta upp sig pga att de är för svaga, av sjukdom eller svält.

Jag har själv ett exempel där jag tappade ner en snigel mellan några stenar och där låg han upp och ner, när jag försökte komma åt honom så tryckte jag bara ner honom längre ner i hålet. Efter en 5-6 timmar så kom han uppkrypande ur hålet och hade alltså klarat av att ta sig ur svårigheten själv.

Har sett denna diskussion på andra ställen, men jag är väldigt skeptisk till att de inte skulle kunna vända sig rätt igen.

ser fram emot åsikter - argument

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I havet finns det ju strömmar och vågor som säkert kan hjälpa snigar att vända på sig.

Men i ett hål i en sten kan man ju undra. Det kanske var så pass trångt i hålet att snigeln fick tag med foten på "väggen" i det och kunde krypa upp igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yemkela

I havet finns det ju strömmar och vågor som säkert kan hjälpa snigar att vända på sig.

svar: och vågrörelser

Men i ett hål i en sten kan man ju undra. Var det trångt där för den så kanske den fick tag med foten på "väggen" i hålet och kunde krypa upp igen.

svar: Ja möjligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...