Gå till innehåll

Hur bra ska en doserpump pumpa?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har köpte för nån månad sen en Aquamedic Reefdoser Tripple i hopp om att kunna använda den för att dosera TM calcium liquid med den.

Vart ganska snart besviken när jag upptäckte att de 3 pumparna pumpade väldigt olika vätskemängd under samma tidsenhet. Inser att det blir problem när den ena pumpen pumpar 30% mindre vätska under samma tid som dom andra. Ingen av de tre pumpade lika mycket vilket gjorde att jag fick lov att klocka olika tider för alla tre pumpar.

Det står även i bruksanvisningen att pumparna ska vara självprimande. Det tolkar jag som att dom ska kunna suga ur luften ur slangen vid start?

Efter en del samtal och väntande fick jag en ny pump från butiken. Nu har jag testat den och upptäcker att den inte fungerar bättre den.

Är jag för petig om jag vill häva köpet. Jag hade förväntat mig att kunna ställa in samma driftstid på alla pumpar och få mer eller mindre exakt samma vätskemängd under den tiden.

Vad ska man förvänta sig av en sån här manick?

Tacksam för feedback,

Ha det trevligt i solen!

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag antar att den bygger på samma princip som Aquamedics nivaumat som har fått lite blandade omdömmen. https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=10&sort=2&cat=9&page=1

Att det skiljer 30% mellan två pumpar är nog inget att hänga upp sig på. Pumparna ska ju ändå pumpa i olika mängder av olika vätskor. Skulle driftsäkerheten och mängden vätska börja variera så är det nog läge att häva köpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har hört det samma om dessa slangpumpar från AM :nuke:

Olika kvalite och olika pump flöden. Köper men en sådan här så tycker man att de iallafall skall funka lika mycket

Så funkar den ej som de utlovar så häv köpet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,använder du backventiler? men det är inget att skämmas för om du vill häva köpet,den är ju inte gratis precis,använder en AM till påfyllningen och den gör sitt jobb men skulle inte dosera kemikalier med den,det duger den inte till.det kommer ju olika mängd hela tiden.mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...