Gå till innehåll

ättika, farligt att få i karet?


Wotan

Rekommenderade inlägg

Undrar hur pass farligt det är att få ättika i karet. Har nämligen en pump som jag har ättiksbadat för ca en månad sedan. Den har sedan direkt lagts undan utan att den genomsköljs med vatten. Utan att tänka till så ligger den just nu och snurrar i en 25L hink med nytt vatten. Mängderna borde ju inte vara så enorma med tanke på att det är 25L vatten men ser ni någon fara att använda detta vatten ändå? vad skulle kunna hända?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske vi bör invänta ytterligare åsikter, men jag ser ingen fara i det. Det har ju tidigare pratats om att använda ättika som kolkälla istället för alkohol och att det eventuellt skulle vara en ingrediens i Zeovits preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid använt ättika för att rengöra pumpar m.m. Efter rengöring brukar de bara få en snabb genomsköljning med färskvatten och jag har inte upplevt några problem med detta.

Då du har faft din pump liggande så har antagligen både vattnet och ättikan från rengöringen dustat bort så det bör inte vara någon fara.

Men känner du dig osäker så ta det säkra före det osäkra och släng de 25 literna. Det tag ju inte så lång tid att få fram 25 liter med nytt vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack, tack alla. Då tar jag och använder den

Min oro låg i om det skulle få negativa effekter i upplösning av kalkalger och korallnedbrytning, jag har nämligen tvättat ett kar (iof. i en väldigt stark ättikslösning) där det var kvar några Discosoma och de formligen löstes upp i ättiksbadet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...