Gå till innehåll

ID på alg, var hittar jag info?


samsung12

Rekommenderade inlägg

På LSen jag köpte fanns det fina röda kalkalger men en massa annat också. Hittade detta på en sten. Vad är det för alg? Satt hårt fast, ganska milimetertjock "hårda" trådar.

Eftersom jag är helt ny på saltvatten undrar jag var man kan hitta foton över alger så att man kan identifiera dem själv. Länk eller bok skulle vara trevligt.

alg4gn.jpg

post-2234-14468912843599_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte. Förhppningsvis då (efter lite läsande) det verkar vara en av de bästa macroalgerna för at ta upp nitrater

Jag har liknande gröna "rör" som ligger som korvar lite här och var på några LS. Eftersom burken är under inkörning så är man ju tacksam över allt som dyker upp i den som kan vara till godo.

Ett par stycken lyckades hamna i skugga på några LS, så dessa blev helt vita (dog förmodligen) efter bara någon dag, medan resten verkar vara kvar. Dock ser jag inte ännu något ökande antal av dom, men är dom av den goda arten så får man ju bara hoppas att dom trivs och förgör nitratet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lyssna dock inte för mycket på mig. Jag har inte till näremelsevis lika mycket erfarenhet som de lite äldre rävarna här på forumet, så det vire ju bra om det kunde dementeras eller konfirmeras av någon av dessa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...