Andreas K Postat 10 juli 2006 Dela Postat 10 juli 2006 Hej.Jag vill varna er för en snigel (säkert ingen nyhet för er) som vekar äta på pocillipora koraller. Jag har haft 2 fraggar & en lite korall som följde med när jag köpte en större korall. Det började att den gröna fraggen blev av med polyper från foten och uppåt. Den blev totalt rensad på 2 dygn, Den lila var som mest ren på polyper från foten och 2 cm upp. Den lilla korallen är den sista som blev helrensad, det tog ca 2dagar. När jag satt och kollade på den döda korallen och funderade vad som var fel så såg jag att det rörde sig i korallen, det var en vit snäcka på 3-4 mm som satt på den. Jag plockade bort snäckan för säkerhets skull.I samband med ett vatten byte så vände jag på skelettet från den gröna fraggen, vad hittar jag om inte en till vit liten snigel. Efter att jag nu har plockat bort den snigeln oxo så har den lila fraggen fått tillbaka allla polyper, samt att den gröna fraggen börjar visa polyperna igen ( Den var kritvit i en månad). Inga andra sps,er i mitt kar verkar vara drabbade av denna snäcka.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 10 juli 2006 Dela Postat 10 juli 2006 Skönt att du hittat källan å bra för oss andra med lite info !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 11 juli 2006 Författare Dela Postat 11 juli 2006 Ja det var skönt att hitta orsaken. Jag titta extra noga på korallerna nu för att kunna plocka bort dom, om det skulle vara så att det finns fler. vill ju inte att dom ska föröka sig.Ja hoppas några kan ha nytta av infon.MVH/ Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Någon som kan art bestämma snäckan ? tycker det ser ut att vara någon typ av Nassaurius. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgas Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Vad är de grönbruna fläckarna som är på korallen och på snäckan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Hittade en sådan en gång på en acropora som började vitna så jag känner till den jäkeln. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas K Postat 12 juli 2006 Författare Dela Postat 12 juli 2006 Vad är de grönbruna fläckarna som är på korallen och på snäckan?Det är plattmaskar vid namn planaria. Jag ha haft mina duster med dom, men jag har kommit på att jag inte får bort dom på något bra sätt. Så jag har köpt en hexatenia som föhoppnigsvis ska äta några stycken, annars så ska jag vänta ut dom och hoppas att dom försvinner med tiden.MVH/ Andraes Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 12 juli 2006 Dela Postat 12 juli 2006 Ja, hoppas han tar dem för dig. Efter att jag skaffade Hexataenia har jag inte sett skymten av ngn plattmask. Men jag har hört, som du säger, att de även kan försvinna av sig självt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.