Gå till innehåll

Vill varna för en snäcka!


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag vill varna er för en snigel (säkert ingen nyhet för er) som vekar äta på pocillipora koraller. Jag har haft 2 fraggar & en lite korall som följde med när jag köpte en större korall. Det började att den gröna fraggen blev av med polyper från foten och uppåt. Den blev totalt rensad på 2 dygn, Den lila var som mest ren på polyper från foten och 2 cm upp. Den lilla korallen är den sista som blev helrensad, det tog ca 2dagar. När jag satt och kollade på den döda korallen och funderade vad som var fel så såg jag att det rörde sig i korallen, det var en vit snäcka på 3-4 mm som satt på den. Jag plockade bort snäckan för säkerhets skull.

I samband med ett vatten byte så vände jag på skelettet från den gröna fraggen, vad hittar jag om inte en till vit liten snigel. Efter att jag nu har plockat bort den snigeln oxo så har den lila fraggen fått tillbaka allla polyper, samt att den gröna fraggen börjar visa polyperna igen ( Den var kritvit i en månad).

Inga andra sps,er i mitt kar verkar vara drabbade av denna snäcka.

MVH/ Andreas

post-1572-1446891284921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var skönt att hitta orsaken. Jag titta extra noga på korallerna nu för att kunna plocka bort dom, om det skulle vara så att det finns fler. vill ju inte att dom ska föröka sig.

Ja hoppas några kan ha nytta av infon.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är de grönbruna fläckarna som är på korallen och på snäckan?

Det är plattmaskar vid namn planaria. Jag ha haft mina duster med dom, men jag har kommit på att jag inte får bort dom på något bra sätt. Så jag har köpt en hexatenia som föhoppnigsvis ska äta några stycken, annars så ska jag vänta ut dom och hoppas att dom försvinner med tiden.

MVH/ Andraes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...