Gå till innehåll

Ja fyf*n vilka jä**a nötter det finns till handlare!


Peppz

Rekommenderade inlägg

Så jävla tragiskt så jag måste skriva av mig några rader här..

Jag och en bekant var till en akvarieaffär (några mil från Luleå) för att kika på ett par diskusar.

Vi kikar på lite diskusar å dom ser väl fina ut, men vad jag reagerar på är att dom har en ensammen gul firre i ett akvarium som åker omkring som en galning. Jag lägger oxå märke till att de ligger ett par kilo levande sten i karet så jag blir nyfiken och knallar dit.

Det visar sig vara en stackars gul kirurg.

Och den såg så härjad ut, den var blek, så blek så den var nästan vit under magen, stressad, frutansvärt stressad, åker omkring som en torped i karet och när jag närmar mig så blir den rädd och klämmer in sig under en sten där den egentligen inte får plats. Den i princip pressar sig mellan botten och stenen å ligger där och andas häftigt, kippar efter nånting ser de ut som..

Ingen cirkulatoin i karet heller, ingen pump alls!

Typ 2 kg levande sten var allting som fanns i karet.

Jag tyckte så synd om stackarn så jag övervägde att köpa den, Begärt pris för den var 900 spänn :P

Nåja, vet inte vad som är för policy på detta forum men jag tror de är bäst att ja inte hänger ut firman här iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sa du till miffot som hade affären? E ju bara o skalla ner honom o säga "välkommen till Danmark"... eller nåt. . . :)

Det var en massa kunder därinne, annars hade jag defenitivt ifrågasatt deras hantering av djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skälde ut all personal i en butik i norrköping som hadde ett nano (salt) som var överfylld med koraller och fisk.

Butiken var fylld med folk och det hadde värkning helften av kunderna tyckte dom var oseriösa och drog därifrån.

Nässta gång jag åkte dit var karet borta. Det var bara ett visningskar dom säljer inget salt bara söt. Såjag tycker defenitft att man ska skälla ut dom när butiken har masser av kunder och gör det riktigt högjudd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tycker det känns lite hårt. Kan man inte bara säga till dem kanska snällt? Att man inte kan ha det så.

På Nürnbergmässan fanns det några exportörer som hade många stora (läs 10-15cm) saltvattensfiskar i 120liters Juwel-kar. Dvs med endast cirkulationspump och värmare. Det dog fler fiskar för varje dag som gick. Affärerna gick nog inte så bra för företaget på mässan. Och tur det kanske. :D

Om det är som Engtorp säger att butiken inte har salt i vanliga fall tycker jag det är ännu mer fel att gapa och skrika så att sötvattenkunder (eller kanske tom katt- och hundkunder om de har det) försvinner. Ser man att de inte bokstavligen står och slår ihjäl fisk/djur tycker jag man ska ta det lite tyst med dem istället, eller ringa efter besöket. Lägger man fram det på rätt sätt kommer nog det hjälpa lika bra som att gapa och skrika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Hedstrom lite här.

Men skulle dem inte se till att ställa saker till rätta eller ordna upp det som är fel så kan man alltid överväga att anmäla det :)

Och är det något akut så kan man alltid påvisa det för personalen och i så fall ge dem tips på hur dem fixar det. Och verkar dem oinspierade så kan man ta till en starkare ton och se om det då blir mer prioriterat då dem ser att det kan drabba affärerna.

Handlar mycke om en avvägningsfråga tycker jag. Har varit med om att det varit döda fiskar på botten i sötvattensakvarier i många affärer som jag varit in i, men jag ställer mig inte och skäller ut personalen eller börjar domendera för fullt mitt i butiken. Då jag ser något som inte står rätt till så tar jag första bästa ur personalen som inte är upptagen med kunder och gör dem uppmärksamma på det. I alla dessa fall så har den personen i personalen alltid (om inte precis direkt) gått och tagit hand om fisken eller det som varit galet redan under tiden jag varit där på besök.

Att skrika ut ett företag eller personal inför andra kunder är nog varken bra för de kunderna, för personalen,företaget, eller för dig :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...