alofstrand Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 har lite sps och sådant... är trött på värmen från min mh nu så jag skall gå över till T-5 helt och hållet,,,,vilka färgor skall jag ha på min rör nu då? skall ha 4 st 54watts rör, har 2 39watts sedan tidigare.... skall behålla dessa....hoppas på många bra svar..... någon som vet var man kan köpa bra billiga armaturer ifall ingen har någon begangnad till mig...????Mvh Andreas Citera
stigigemla Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jag har tre Aquablue till ett Blue+ och gillar den kombinationen helt. Citera
alofstrand Postat 11 juli 2006 Författare Postat 11 juli 2006 blir inte det himla blått?????actnic ljuset då? och midday kanske? Citera
stigigemla Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Blue+ har mycket actinic. Efter ett tag med bara Aquablue ville jag ha bättre actiniceffect och det fick jag.Jag har försökt med 1 Midday + 1 Blue+ men det ljuset var för gult för mig även om andelen blått inte var så illa.Aquablue har mindre gult och mera grönt om man jämför. Snyggare tycker jag. Citera
Addonic Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jag har tre Aquablue till ett Blue+ och gillar den kombinationen helt.Håller med stig, det är en bra kombination. Körde själv innan 3 blue och två actinic+ och det blev mycket snyggt,I det nya kommer jag ha 2st blue och ett actinic som belysning efter att mh stängts ner. Citera
alofstrand Postat 11 juli 2006 Författare Postat 11 juli 2006 men blue vilket kelvintal har dom då? Citera
stigigemla Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Aquablue tror jag är 16000K och Blue+ 22000K. Men jag tycker inte Aquablue var nämnvärt blåare än den 13000K Mh jag hade till mitt sötvatten växtkar. Fast snyggare - inte så gul. Citera
alofstrand Postat 11 juli 2006 Författare Postat 11 juli 2006 men hur funkar det om man vill odla koraller då??? dom växer ju av det vita ljuset?? eller? Citera
stigigemla Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Hos mig växer det mycket bra i fraggkaret med korallerna ungefär 15 cm under ytan och fyra rör. Citera
alofstrand Postat 11 juli 2006 Författare Postat 11 juli 2006 okej nu skall jag bara hitta en reaktor till 54watts t-5 rör så bygger jag ihopa en ställning själv.... vet du var man kan köp en sådan, ahlsell hade inga och inte selga iheller.... Citera
Manks Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 titta igenom länkarna på fgörstasidan så hittar du nog någon webutik som fixar hem det åt dig. PILLA INTE MED EL OM DU INTE VET VAD DU GÖR! (lika bra att säga det en gång för mycket än en för lite) Citera
alofstrand Postat 11 juli 2006 Författare Postat 11 juli 2006 nä det e lungt, jobbar med kylteknik och där är en massa el varje dag så.... lite koll har man Citera
chrilleus Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Om du kan handla av Ahlsell, så rekomenderar jag att du beställer Osram67-rör som blåljus. Kostar väl en fjärdedel av zoohandlarrören. Här finns HF-don: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10480.htm Citera
stigigemla Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Reaktor för 2x54w T5 finns hos Planteimporten i Köpenhamn för 300 DKr. Citera
Magnus Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Titta på de tyska web-sidorna! Det är massor med nya T5-rör på G! Citera
stigigemla Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 ATI har bytt leverantör från Narva till Sylvania för Aquablue och Narvas rör har fått namnet Aquasciense.Har jag uppfattat det korrekt och / eller har det hänt mer? Citera
Guest slaktavfall Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 det borde lysröret kunna svara på för det var väl han som var kunnig på den biten eller? Citera
alofstrand Postat 12 juli 2006 Författare Postat 12 juli 2006 jag kan inte ett smack tyska bara annars har jag sett en del fina armaturer osv.. Citera
Magnus Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 ATI har bytt leverantör från Narva till Sylvania för Aquablue och Narvas rör har fått namnet Aquasciense.Har jag uppfattat det korrekt och / eller har det hänt mer?Nja, det är nog inte hela sanningen... Aquasciense är mer en utveckling av Aqua Connects 15.000k rör (5 bandsrör)som är betydligt vitare än Aquablue+(3 bandsrör). Aquasciens har också utvecklat ett blandrör mellan deras vita och blåa som verkar mycket snyggt för den som gillar ett blått ljus. Sedan har ATI kommit med ett nytt vitt dagsljusrör på 9.000k typ som ska vara det starkaste T5 röret idag. Även Korallenzucht utvecklar ett nytt T5 tillsammans med Sylvania som kommer att bli intressant för oss SPS intresserade. Fler rör är på gång under hösten...För tillfället gillar jag uppsättningen 1 Aqua Connect 15.000k ihop med tre blå rör typ Osram 67 eller Arctinic +. Supersnyggt blått ljus och korallerna får fin färg samt växer kanon! Saknar bara lite rött spektrum dock... Citera
alofstrand Postat 12 juli 2006 Författare Postat 12 juli 2006 är osram67 likvärdigt som arctinic då??? eller vad skiljer dom åt? Citera
Magnus Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 är osram67 likvärdigt som arctinic då??? eller vad skiljer dom åt?På "pappret" ska det vara olika spektrum med jag har båda och det går inte att skilja dem åt med ögat. Kan heller inte upptäcka någon annorlunda resultat på korallerna... Citera
alofstrand Postat 12 juli 2006 Författare Postat 12 juli 2006 okej skall kolla om ahlsell har sådana hemma!!! Citera
alofstrand Postat 14 juli 2006 Författare Postat 14 juli 2006 har du kollat med planteimporten i danmark om T-5 rör då svarade hon så hära: citat:Deep Ocean og Actinic Plus er det samme rør, men i 2 nye indpakninger. om det nu e samma rör då blir det ju riktigt blått/mörkt i akvariet. någon som vet, pratade med zoogiganten med i veckan och dom sa att man skall ha ett vit ljus typ midday eller liknande.....någon som kan ge ett bra svar här nu så man fattar någon gång Citera
stigigemla Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 Här har du fördelen med T5. Det går att blanda och kombinera som man vill. Om någon rekommenderar dig Midday som belysning till saltvatten är det någon som inte har saltvatten själv. Till Zoogigantens fiskkar var det när jag var där sist ett liknande Osram 67 + ett liknande TLD 840. Men jag tycker att jag har snyggare ljus. Det kommer du också att tycka att du har när du fått ihop den kombination du är nöjd med.Men jag tror inte att det är många som har Deltec Midday eller liknande över sina saltkar om de inte har fler blå eller actinic rör i kombinationen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.