Gå till innehåll

vilka färger till t-5 rör


alofstrand

Rekommenderade inlägg

har lite sps och sådant... är trött på värmen från min mh nu så jag skall gå över till T-5 helt och hållet,,,,

vilka färgor skall jag ha på min rör nu då? skall ha 4 st 54watts rör, har 2 39watts sedan tidigare.... skall behålla dessa....

hoppas på många bra svar..... någon som vet var man kan köpa bra billiga armaturer ifall ingen har någon begangnad till mig...????

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blue+ har mycket actinic. Efter ett tag med bara Aquablue ville jag ha bättre actiniceffect och det fick jag.

Jag har försökt med 1 Midday + 1 Blue+ men det ljuset var för gult för mig även om andelen blått inte var så illa.

Aquablue har mindre gult och mera grönt om man jämför. Snyggare tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre Aquablue till ett Blue+ och gillar den kombinationen helt.

Håller med stig, det är en bra kombination. Körde själv innan 3 blue och två actinic+ och det blev mycket snyggt,

I det nya kommer jag ha 2st blue och ett actinic som belysning efter att mh stängts ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI har bytt leverantör från Narva till Sylvania för Aquablue och Narvas rör har fått namnet Aquasciense.

Har jag uppfattat det korrekt och / eller har det hänt mer?

Nja, det är nog inte hela sanningen... Aquasciense är mer en utveckling av Aqua Connects 15.000k rör (5 bandsrör)som är betydligt vitare än Aquablue+(3 bandsrör). Aquasciens har också utvecklat ett blandrör mellan deras vita och blåa som verkar mycket snyggt för den som gillar ett blått ljus. Sedan har ATI kommit med ett nytt vitt dagsljusrör på 9.000k typ som ska vara det starkaste T5 röret idag. Även Korallenzucht utvecklar ett nytt T5 tillsammans med Sylvania som kommer att bli intressant för oss SPS intresserade. Fler rör är på gång under hösten...

För tillfället gillar jag uppsättningen 1 Aqua Connect 15.000k ihop med tre blå rör typ Osram 67 eller Arctinic +. Supersnyggt blått ljus och korallerna får fin färg samt växer kanon! Saknar bara lite rött spektrum dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är osram67 likvärdigt som arctinic då??? eller vad skiljer dom åt?

På "pappret" ska det vara olika spektrum med jag har båda och det går inte att skilja dem åt med ögat. Kan heller inte upptäcka någon annorlunda resultat på korallerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du kollat med planteimporten i danmark om T-5 rör då svarade hon så hära: citat:

Deep Ocean og Actinic Plus er det samme rør, men i 2 nye indpakninger.

om det nu e samma rör då blir det ju riktigt blått/mörkt i akvariet. någon som vet, pratade med zoogiganten med i veckan och dom sa att man skall ha ett vit ljus typ midday eller liknande.....

någon som kan ge ett bra svar här nu så man fattar någon gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du fördelen med T5. Det går att blanda och kombinera som man vill. Om någon rekommenderar dig Midday som belysning till saltvatten är det någon som inte har saltvatten själv. Till Zoogigantens fiskkar var det när jag var där sist ett liknande Osram 67 + ett liknande TLD 840. Men jag tycker att jag har snyggare ljus. Det kommer du också att tycka att du har när du fått ihop den kombination du är nöjd med.

Men jag tror inte att det är många som har Deltec Midday eller liknande över sina saltkar om de inte har fler blå eller actinic rör i kombinationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...