Datate Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är:kH: 6.7Ca: 330Mg: 1170Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt.Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka.I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller.Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt...I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på väg ner efter en topp på 50 tidigare.Vad ska jag göra för att få upp dessa värden?MVH /Erik Citera
Lasse Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är:kH: 6.7Ca: 330Mg: 1170Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt.Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka.I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller.Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt...I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på väg ner efter en topp på 50 tidigare.Vad ska jag göra för att få upp dessa värden?MVH /ErikEtt sätt är att höja upp magnesiumet till 1400 - 1450 ppm med magnesiumklorid och använd kalkvatten sedan. Se min artikel om kalkvatten på första sidan. Du kan också använda en kombination av natriumbikarbonat, natriumkarbonat och kalciumklorid självblandat eller i ett kommersiellt preparat - men den viktigaste åtgärden är nog att höja magnesiumhalten till över 1400 ppmMVH LasseMVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.