Gå till innehåll

Flödesförlust vid pumpning upp ner upp


wrang

Rekommenderade inlägg

Skall sätta min kylare vid sidan av karet och måste då ta vatten från karet så tappar man något flöde om man pumpar upp vattnet som i sin tur pumpas ner till kylaren å sedan upp igen till karet

Det kommer vara ca 1m skillnad mellan pump och kylare

post-736-14468912861233_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall sätta min kylare vid sidan av karet och måste då ta vatten från karet så tappar man något flöde om man pumpar upp vattnet som i sin tur pumpas ner till kylaren å sedan upp igen till karet

Det kommer vara ca 1m skillnad mellan pump och kylare

Nope. Eller, mycket mycket lite.

Tänk såhär; du får en häverteffekt på vägen ner vilket ytterligare ökar flödet från din pump. Motsatt verkan blir det på vägen upp till karet igen, dock kommer tyngdlagen att göra sitt till vilket gör att flödet kommer att ha lite svårare att trycka upp vattnet igen.

Du har däremot tänkt helt rätt att ha pumpen på trycksidan. Du kan till och med med fördel ha pumpen på utsidan, om pumpen är designad för att köras utanför vattnet. (Eheim är typexempel på såna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall sätta min kylare vid sidan av karet och måste då ta vatten från karet så tappar man något flöde om man pumpar upp vattnet som i sin tur pumpas ner till kylaren å sedan upp igen till karet

Det kommer vara ca 1m skillnad mellan pump och kylare

Som jag ser det så kommer varje böj att stjäla kapacitet. Har hört en tumregel att varje 90° böj tar 10% av kapaciteten. Däremot håller jag med ramq om att höjdskillnaden inte bör ta så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...