Gå till innehåll

sänka nitrat halten


mojjan

Rekommenderade inlägg

hej! undrar vilket man ska köpa nitrat filter eller zeolit som förvaras i ett ytterfilter??

började mätningen av nitrat igår (Söndag). Det visade sig att jag hade tok för mycket, mellan 15-20

enligt Tropic Marine. Har läst att det finns andra tester (märken) att prova. Jag chansar att detta test visar

ganska nära verkligheten.Bytte vatten idag ( Måndag ) ca: 40 % sög bort mycket av koralsanden i karet.

Nya mätningen gjordes efter 3 timmar visade sig vara ca: 5... Kan vara lite färgblind :)

Frågan är om det räcker med enbart täta vattenbyten eller om jag ska satsa på filter eller annat.. vill ej testa vodkan

kan slå riktigt fel om man har otur...har jag läst

Mvh Peder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt test stämmer nog hyfsat. Frågan är varför har ditt nitratvärde skenat iväg. Hur länge har karet vart igång? hur hårt belastat är det? matning? hur går din skummare?

Mät ditt nitratvärde under en tid och se vart det vandrar. ett värde på 15-20 är ingen katastrof så länge inte nitriten höjs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nitrat ligger på 15-25 & allt i mitt kar fungerar kanonbra, det verkar som det finns 2 läger vad gäller detta, dels dom som säger AHHHH det är katastrof, & vissa säger det är inte spec högt förren du når 50.

Men mina fiskar & koraller nöjer sig med detta värdet & då är jag med nöjd.

Jag köpte ett nytt nitrat test salifert härrom dagen, det visade 10 i mitt vatten, samma vatten & gammla testet visade 25,.

Ngn mer än jag som märkt så stora skillnader i tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nitrat ligger på 15-25 & allt i mitt kar fungerar kanonbra, det verkar som det finns 2 läger vad gäller detta, dels dom som säger AHHHH det är katastrof, & vissa säger det är inte spec högt förren du når 50.

Men mina fiskar & koraller nöjer sig med detta värdet & då är jag med nöjd.

Jag köpte ett nytt nitrat test salifert härrom dagen, det visade 10 i mitt vatten, samma vatten & gammla testet visade 25,.

Ngn mer än jag som märkt så stora skillnader i tester.

Ja, resultaten kan variera mycket mellan olika märken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både testets "konstuktion" och avläsningen ger stora avvikelser, så det är inte nåt att lita blint på - jämför att läsa av utomhus och sedan under artificiell belysning så skiljer det ofta mycket.

Men nitrat på upp till 30 räknas som helt ok - såvida du inte ska ha superfärg på dina sps koraller, då är nog 5 ett maxvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...