samsung12 Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Satt och planerade min nya sump och fann länken nedan med flyttbara bafflar. I texten så omnämns 'Marine/Outdoor EPDM foam rubber weather stripping'. Är det någon som vet vad det är? Kan det vara mjukgörare i gummilister som kan vara farligt?http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_3/cav3i1/Baffles/baffles.htm Citera
Klubbsson Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 Det har diskuterats i omgångar hur farligt mjukgörare är i slangar och listar. Bland annat så har Eheims slangar diskuterats.Men är det tängt att användas i akvarium ska det nog inte vara några problem med att använda det. Citera
ramq Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 Satt och planerade min nya sump och fann länken nedan med flyttbara bafflar. I texten så omnämns 'Marine/Outdoor EPDM foam rubber weather stripping'. Är det någon som vet vad det är? Kan det vara mjukgörare i gummilister som kan vara farligt?http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_3/cav3i1/Baffles/baffles.htmDet där är en typisk "dörrtätning", likadana följer med våra 19" datarack (Rittal) som vi kör på jobbet. Jag har använt dom rullarna till att både täta fönster och ytterdörren med, samt lite akvarierelaterad utrustning, men absolut inte till något undervattensbruk. Dom är självhäftande, vilket borde innebära att "klistret" i sig löses upp i vatten och kanske ännu lättare i saltvatten?Jag hade inte vågat använda dom där. Citera
ramq Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 Det har diskuterats i omgångar hur farligt mjukgörare är i slangar och listar. Bland annat så har Eheims slangar diskuterats.Eheims slangar har jag alltid kört med, men jag har samtidigt inte kunnat avgöra vad effekterna blir av dom.Igår var jag iväg till Ahlsell och köpte mig ett antal meter nylonarmerad PVC-slang och den är tydligen giftfri, då den är tänkt att användas till livsmedel och annat. Billig var den också, 9:50:-/m, vilket är bra mycket billigare än motsvarande Eheim-slang. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.