Gå till innehåll

Farliga gummilister för saltvatten?


samsung12

Rekommenderade inlägg

Satt och planerade min nya sump och fann länken nedan med flyttbara bafflar. I texten så omnämns 'Marine/Outdoor EPDM foam rubber weather stripping'. Är det någon som vet vad det är?

Kan det vara mjukgörare i gummilister som kan vara farligt?

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_3/cav3i1/Baffles/baffles.htm

Det där är en typisk "dörrtätning", likadana följer med våra 19" datarack (Rittal) som vi kör på jobbet. Jag har använt dom rullarna till att både täta fönster och ytterdörren med, samt lite akvarierelaterad utrustning, men absolut inte till något undervattensbruk. Dom är självhäftande, vilket borde innebära att "klistret" i sig löses upp i vatten och kanske ännu lättare i saltvatten?

Jag hade inte vågat använda dom där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har diskuterats i omgångar hur farligt mjukgörare är i slangar och listar. Bland annat så har Eheims slangar diskuterats.

Eheims slangar har jag alltid kört med, men jag har samtidigt inte kunnat avgöra vad effekterna blir av dom.

Igår var jag iväg till Ahlsell och köpte mig ett antal meter nylonarmerad PVC-slang och den är tydligen giftfri, då den är tänkt att användas till livsmedel och annat. Billig var den också, 9:50:-/m, vilket är bra mycket billigare än motsvarande Eheim-slang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...