Gå till innehåll

20 mm PVC till 6/4 mm slang


samsung12

Rekommenderade inlägg

Jag har 20 mm retur PVC-rör som jag skulle vilja koppla på en 4/6 mm slang. Då jag ändå bygger om rören (igen) så skulle jag kunna mata nitratfiltret (ADN 75) med returpumpen. Då slipper jag en pump.

Jag har kollat runt men inte hittar PVC-delar till detta. Finns det? Typ ett t-kors med med två 20mm och en 4mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort följande:

På PVC-röret (jag har 20 mm) från returpumpen ansluts en T-rör (3 x 20mm anslutningar).

Detta T-rör är genomborrat, så att man kan skjuta igenom ett 20 mm PVC-rör, utan att behöva skarva PVC-röret i T-röret. Detta gör att man i princip inte får några genomströmmningsförluster av retur-vattnet.

Sedan borrar man ett litet hål 3 mm i PVC-rör (20 mm).

Vid detta lilla 3mm hål träs T-röret på så att man får en liten avtappning på 20 mm röret.

Sedan limmar man på en reducering från 20 mm till 6 mm.

För att sedan ansluta ett litet 6 mm PVC-rör. (hittade inga smalare PVC-rör)

Det är inte lätt att ansluta ett 4/6 slang på detta 6 mm rör, men det går om man ger sig faaan på detta.

Jag kan verkligen rekomendera denna lösning,

då man får ett stort tryck på reglerventilen till nitrat-filtret och

blir där igenom mycket enklare att reglera för ett konstant flöde

som inte ändras efter några dagar.

Jag har även anslutit kalkreaktorn på detta sätt !

Detta är en klockren lösning,

man slipper en två pumpar och får en flöde som verkligen fungerar bra !

Till skillnad om man använder en doserpump eller en cirkulationspump.

Doserpumparna pulserar ofta, så att det blir knöligt att ställa in ett konstant flöde

och cirkulationpumpen slits fort , då den lastas hårt (i princip stopp i utflödet).

Jag har 20 mm retur PVC-rör som jag skulle vilja koppla på en 4/6 mm slang. Då jag ändå bygger om rören (igen) så skulle jag kunna mata nitratfiltret (ADN 75) med returpumpen. Då slipper jag en pump.

Jag har kollat runt men inte hittar PVC-delar till detta. Finns det? Typ ett t-kors med med två 20mm och en 4mm.

post-1344-14468912874691_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort följande:

På PVC-röret (jag har 20 mm) från returpumpen ansluts en T-rör (3 x 20mm anslutningar).

Detta T-rör är genomborrat, så att man kan skjuta igenom ett 20 mm PVC-rör, utan att behöva skarva PVC-röret i T-röret. Detta gör att man i princip inte får några genomströmmningsförluster av retur-vattnet.

Sedan borrar man ett litet hål 3 mm i PVC-rör (20 mm).

Vid detta lilla 3mm hål träs T-röret på så att man får en liten avtappning på 20 mm röret.

Sedan limmar man på en reducering från 20 mm till 6 mm.

För att sedan ansluta ett litet 6 mm PVC-rör. (hittade inga smalare PVC-rör)

Det är inte lätt att ansluta ett 4/6 slang på detta 6 mm rör, men det går om man ger sig faaan på detta.

Jag kan verkligen rekomendera denna lösning,

då man får ett stort tryck på reglerventilen till nitrat-filtret och

blir där igenom mycket enklare att reglera för ett konstant flöde

som inte ändras efter några dagar.

Jag har även anslutit kalkreaktorn på detta sätt !

Detta är en klockren lösning,

man slipper en två pumpar och får en flöde som verkligen fungerar bra !

Till skillnad om man använder en doserpump eller en cirkulationspump.

Doserpumparna pulserar ofta, så att det blir knöligt att ställa in ett konstant flöde

och cirkulationpumpen slits fort , då den lastas hårt (i princip stopp i utflödet).

Hej Uffe!En undran bara! Har du kopplat returpumpen via ett relä som bryter returpumpen,så att den inte startar vid ett eventuellt strömavbrott när strömmen kommer tillbaka?Om strömmen har varit ifrånslagen en längre tid så blir väl nitratfiltret obrukbart,med följd att karet kommer kraschaMvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: Har du kopplat returpumpen via ett relä som bryter returpumpen,så att den inte startar vid ett eventuellt strömavbrott när strömmen kommer tillbaka?

Svar: Nej

Fråga: Varför ska jag ha det ?

Det är klart att det blir problem med ett nitrat-filtret vid långa strömavbrott (typ en eller flera dagar),

men jag förstår inte vad det har med detta att göra.

Har man ingen ström, så snurrar inga pumpar oberoende om det är en retur-pump eller doserpump!

Hej Uffe!En undran bara! Har du kopplat returpumpen via ett relä som bryter returpumpen,så att den inte startar vid ett eventuellt strömavbrott när strömmen kommer tillbaka?Om strömmen har varit ifrånslagen en längre tid så blir väl nitratfiltret obrukbart,med följd att karet kommer kraschaMvh Kjell
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det blir problem med ett nitrat-filtret vid långa strömavbrott (typ en eller flera dagar), Har fått för mej att det räcker med att den står still 20-30min innan det bildas svavelväte.Om man då har kopplat nitratfiltret på returpumpen får man svavelväte i karet,när returpumpen startar.Men jag kan ha felMvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man använder en separat pump till nitratfilltret eller via returpumpen(använder du då en separat pump till nitratfiltret kan resten av anläggningen starta)Kan man andvända en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare eller en separat nollspännings utlösare.Pumpen startar ej då spänningen kommer tillbaka,utan den måste då startas manuellt.Tänkte mest som försiktighetsåtgerd Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat 6 mm hål i 32mm PVC rör som går mellan de olika karen. där har jag stuckit in en bit 6mm PVC rör för luftslang och tangitat. På de små PVC rören har jag sedan trätt 5-7 mm polyetenslang som går ned i de olika karen.

Det har fungerat utan problem i ett år nu. För att få ett tjockare gods i 20 mm röret skulle jag borra genom en 20mm limmuff + rör så att det tunna röret sitter hårdare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...