samsung12 Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Många verkar ju sätta ett refugium som en del av sumpen men hittar också de som har det utanför/innanför akvariet (mest amerikanska sidor?). Jag har funderingar på att ha ett refugium (eget akvarium) vid sidan av huvudakvariet och mata det med "sumpvatten"). Jag har läst lite om vad ni har för belysningar men hur är det med vattenkvaliteten och cirkulationen? I knops bok står det att de kräver en stabil vattenkvalitet, hur stabil är det?Jag kommer att ha mitt RO-vatten vid sidan av akvariet i ett skåp och tänkte ev. sätta ett akvarium ovanpå skåpet med caulerpa. Bra eller obra? Inte helt säker på detta med refugium men när jag ändå limmar nya rör så skadar det ju inte att förbereda för ev. framtida lösningar... Citera
stigigemla Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Jag gör i princip på detta sätt. Vattenkvaliteten är ju som i huvudkaret. Jag skördar ungefär ett kilo Caulerpa i veckan. Nu funderar jag på att vända dygnet för refugiet för att få mindre pH - svängningar i de andra karen.Problemet är att få bort ljuset från refugiet till de andra karen så att de blir riktig natt. Citera
samsung12 Postat 24 juli 2006 Författare Postat 24 juli 2006 Japp, vattenkvaliteten är som huvudakvariet men vad ställer caulerpan för krav på vattnet? Nitrat i vattnet förmodar jag men har de krav på ph eller salthalt? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.