Gå till innehåll

Refugium utanför huvudakvariet m. Caulerpa?


samsung12

Rekommenderade inlägg

Många verkar ju sätta ett refugium som en del av sumpen men hittar också de som har det utanför/innanför akvariet (mest amerikanska sidor?). Jag har funderingar på att ha ett refugium (eget akvarium) vid sidan av huvudakvariet och mata det med "sumpvatten").

Jag har läst lite om vad ni har för belysningar men hur är det med vattenkvaliteten och cirkulationen? I knops bok står det att de kräver en stabil vattenkvalitet, hur stabil är det?

Jag kommer att ha mitt RO-vatten vid sidan av akvariet i ett skåp och tänkte ev. sätta ett akvarium ovanpå skåpet med caulerpa. Bra eller obra?

Inte helt säker på detta med refugium men när jag ändå limmar nya rör så skadar det ju inte att förbereda för ev. framtida lösningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör i princip på detta sätt. Vattenkvaliteten är ju som i huvudkaret. Jag skördar ungefär ett kilo Caulerpa i veckan. Nu funderar jag på att vända dygnet för refugiet för att få mindre pH - svängningar i de andra karen.

Problemet är att få bort ljuset från refugiet till de andra karen så att de blir riktig natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...