Gå till innehåll

Problem med döende koraller..


Rekommenderade inlägg

Hej!!

Uppäckte för ett par dagar sedan att min xenia började vittra sönder och dö. Är typ som om den ruttnar. Förlorar först färgen o blir sedan brun för att tillsist vittra sönder och dö. Detta går bara på 2-3 dagar. Har oxå upptäckt att min sacrafyton blivit dålig och en annan mjukkorall som jag inte vet namnet på men tror det är Alcyonium. Den senare fick samma symtom som xenian så den plockade jag bort. Vattenvärderna är väl hyfsade PH mellan 8-8,3, KH ca 9 och nitrat ca 10. Hade väldugt varmt i karet en dag ca 32 grader. Kan detta ha skadat dem kanske? Kör nu med pettflaskor i karet för att hålla värmen nere ligger nu runt 28 iaf..Karet är på 120 liter. Är tacksam för alla förslag.

Mvh

fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte hemma på 2 dagar så det var därför som temperaturen var så hög. Har nu både en fläkt som går samt att jag lägger i petflaskor med is. Har nu 27 grader i karet. Har inte mätt fosfaten kanske bör göra de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på värmen. Två dagar efter ett vatten byte så såg alla mina koraller fruktansvärt ledsna ut. Efter felsök i karet upptäkte jag att jag hade glömt att slå på kylningen efter vattenbyttet (stänger av för att inte pumpen skall gå torr) och temperaturen var nog runt 32 grader. Allt återhämtade sig när jag fick ner temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...