Peppz Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag går i tankarna att starta ett till saltkar men jag är lite skeptisk till placeringen av tanken.Det är så att tanken kommer belysas med solljus ett par timmar dagligen..Kommer algerna blomma hejvilt måntro? Citera
norsken Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Hur tror du att allt får ljus från i vanliga fall. Jag hadde samma funderingar när jag startade mitt kar det står plaserad så jag har ca.3 timmar solljus och det är inga problem. Jag hadde dom vanliga algerna som kommer vid oppstart senn har det varit lugnt me det. Citera
acuario Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Pojkarna 222L kar blir belyst av solen under en tid på dagen och jisses vad härligt det ser ut med solljus+ en 14000+ Mh. Jag tippar att Anemonen och korallerna gillar det lika mycket. Citera
Peppz Postat 29 juli 2006 Författare Postat 29 juli 2006 Okay, låter ju fint!Självklart är solen den naturliga "lampan".Men jag kan meddela att i sötvatten (där solen oxå är "lampan" i naturen), där frodas då algerna på hög när solljus når tanken Citera
acuario Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Alger behöver näring och ljus, finns det ingen näring så får man ingen algblomning så det gäller att ha koll på fofaten i första hand och inte heller ha för hög nitrat. Citera
GustavF Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Blir det mycket ljus finns det ju risk att temperaturen sticker iväg så den kanske man bör ha koll på också. Citera
Lasse Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 HejMitt äldsta 27 liters står placerat så att jag får nästan direkt soljus in mellan 11:00 och 17:00 och det syns tydligt på korallerna när det är flödande solsken eller mulet. De verkar trivas utmärkt i solljuset. Inga problem med alger och som vanlig - fosfat och nitratnivåer har jag ingen aning om - men det är gott om snäckor och sjöstjärnorMVH Lasse Citera
Speedster Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Under uppstarten stod ena sidan av mitt hörnakvarium mot ett fönster. Den sidan fick ordentligt med brunalger. (hade vid den tidpunkten bara T8 rör och jag har aldrig startat upp något kar med MH på). Så visst gör det ordentligt med skillnad om solen står på och man kör med enbart T8. Nu är ju brunalger lätta o ta bort på fönster iofs men jag märkte stor skillnad.Nu står ju karet fortfarande vid fönstret och det är inga som helst problem med alger. (kör med MH också.) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.