Gå till innehåll

Solljus!


Peppz

Rekommenderade inlägg

Hur tror du att allt får ljus från i vanliga fall. Jag hadde samma funderingar när jag startade mitt kar det står plaserad så jag har ca.3 timmar solljus och det är inga problem. Jag hadde dom vanliga algerna som kommer vid oppstart senn har det varit lugnt me det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Mitt äldsta 27 liters står placerat så att jag får nästan direkt soljus in mellan 11:00 och 17:00 och det syns tydligt på korallerna när det är flödande solsken eller mulet. De verkar trivas utmärkt i solljuset. Inga problem med alger och som vanlig - fosfat och nitratnivåer har jag ingen aning om - men det är gott om snäckor och sjöstjärnor

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under uppstarten stod ena sidan av mitt hörnakvarium mot ett fönster. Den sidan fick ordentligt med brunalger. (hade vid den tidpunkten bara T8 rör och jag har aldrig startat upp något kar med MH på). Så visst gör det ordentligt med skillnad om solen står på och man kör med enbart T8. Nu är ju brunalger lätta o ta bort på fönster iofs men jag märkte stor skillnad.

Nu står ju karet fortfarande vid fönstret och det är inga som helst problem med alger. (kör med MH också.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...