Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har som så många andra haft/har problem med bryopsis-alger. Det verkar som om många söker efter djur som äter detta satyg, så jag tänkte jag skulle inleda en tråd där alla som har erfarenheter kan skriva.

Nu menar jag inte djur som garanterat äter dessa alger i alla kar, utan det jag tänkte man kunde samla är namn på arter som man vid ett eller flera tillfällen sett äta bryopsis i sitt eget eller någon annans kar.

Med andra ord hoppas jag kunna få fram en lista på potensiella bryopsisätare, så man iallafall har ett gäng arter att testa vid problem.

Jag har i mitt kar:

Naso lituratus - "Läppstifts Kirurg" (min har ätit bryopsis i små mängder, men den är ännu liten och rätt ny i karet)

Salarias fasciatus - "Salarias" (min äter i liten skala, dock är den rätt liten ännu)

Amblygobius phalaena - "Sleeper Banded Goby" (min tycks gilla bryopsis, även om den inte är någon storätare)

Tripneustes gratilla - "nåldynesjöborre" (min skövlar bryopsis när den väl verkar sugen. annars så kryper den rakt över dom)

Så, det var mitt bidrag. Nu hoppas jag på fler namn på potensiella bryopsisätare.

MVH /Erik

Postat

Om du kan få tag i en nakensnäcka: Tridachia crispata, så har jag läst att den äter Bryopsis.

Green Lettuce Nudibranch (Build Your Own)

(Tridachia crispata)

p_89168_18214.jpg Quick Stats

Care Level: Moderate

Tank Conditions: 72-78°F; sg 1.023-1.025; pH 8.1-8.4; dKH 8-12

Max. Size In Aquarium: Up to 3"

Temperament: Peaceful

Reef Compatible: Yes

Diet: Herbivore

Origin: Atlantic Ocean

Family: Elysiidae

The Lettuce Sea Slug may also be referred to as the Lettuce Nudibranch, or Green Lettuce Nudibranch, although it is not a true nudibranch. It has been referred to as both Tridachia crispata and Elysia crispata. It has highly folded parapodia (side appendages) which give it a ruffled appearance. Since its color is usually green, yellow, or brown, it resembles lettuce. It will do well in an aquarium, if provided with ample room to forage. It prefers an aquarium with live rock so that it can graze on algae. The Lettuce Sea Slug incorporates the chloroplasts (the portions of the cell responsible for photosynthesis) from the algae into its tissues, and thus relies on photosynthesis for part of its energy. It can be harmed by pump intakes and drains, so care should be taken to screen these off. It is sensitive to high levels of nitrate and will not tolerate copper-based medications.

It has no distinguishing characteristics to help differentiate it from its mate.

Postat

Jag är lyckligt ovetande då jag aldrig har haft problem med Bryopsis... men jag hade nog testat med Lo Vulpinus eller någon annan kaninfisk. De brukar vara grymma algätare och tar de flesta sorter.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...