Gå till innehåll

Percula 90 och 120


Outbacker

Rekommenderade inlägg

Hej hopp!

Ligger i startgroparna för att starta upp ett kar igen efter några års frånvaro från hobbyn. Funderar på ett "färdigt" möbelkar eftersom tiden inte räcker till för att bygga något eget. Vad är den allmäna uppfattningen om Percula 90 och 120? Är de välfungerande? Fungerar tekniken på dem bra? Finns det några modifieringar man bör göra på dem?

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett Percula 90 för ett år sedan. Hadde tänkt att det skulle vara det bästa med allt intergrerat men nu så här i efterhand så har jag inte så mycket kvar utav orginalet. Fick med en luftdriven skummare som jag ej fick att funka men köper man idag så får man med en special som heter Turboflotor percula. Eftersom jag ej lyckades få tag på en percula skummare så byggde jag en extern sump som står vid sidan av karet. Började då med en Turboflotor 1000SL men siken skit skummare fick bara ut te vatten från den så byggde mig en egen skummare som funkar jätte bra.

Ville ej slabba med preparat så har även kompletterat med en kalkreaktor i sumpen.

Fick med en armatur som var 1x150watt som är alldeles för lite för detta kar så nu kör jag med 2x150watt och 1x250watt.

så skulle tippsa om kanske 2x150watt över istället. Har testat med 2x250watt men hadde problem med ljuset å korallerna ville inte, blev nog lite för mycket ljus på en gång. Gillar att ha fler lampor så man får olika kelvintal och inte bara från en lampa tänder upp ljuset olika under dagen å bara några timmar med allt ljus på samtidigt

Men känner mig nöjd över karet i sig.

Har ca 35kg LS i karet och det räcker bra med detta vill ha lite mer rymd för koraller att växa.

Bakom dörren i skåpet har jag osmosvatten karet och pumpar upp det via en slang i det hål som är percula karet för ledningar/Sladdar.

Tog bort alla biobollar som följder med karet med en gång då jag startade upp det

Pumpar har jag 1 Marea stream 2400 till vänster och en Tunze Stream till höger. Skar bort den glasskivan som är till höger där de har pumpar som orginal och satte in en stream istället. Men nu då Nano stream pumparna är på gång så får de plats bakom utan att ta bort skivan

Har ca 2000l/h från sumpen och en 1000L/h från den interna sumpen

Totalt blir det ca 10000L/h i karet men det upplevs inte alls mycket.

Har Pipefish (Kantnålar) och de simmar runt i karet utan problem

Robban i Uddevalla har precis köpt ett Percula 90 som han skall ha 3x150watt över vad jag vet

Skulle man fått välja nu så hadde jag ändå valt ett Percula 120 lite större

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fhaft mitt kar i ca ett år jag med, och jag är nog mer nöjd än Christian. :)

Jag kör på standard belysningen och de koraller och fiskar jag har ser ut att trivas i det.

Har kvar mina biobollar också och har inte märkt av några höga värden på den negativa sidan.

Den skummaren jag har är den som medföljer den större modellen, Percula 120.

Hade jag idag fått välja, så hade jag också valt den större modellen då jag redan känner att jag vill ha större. Men det får vänta tills jag flyttar till hus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...