Gå till innehåll

Bleka Bryopsis


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi har sen en tid ett akvarie fullt av fula gröna alger, de heter visst bryopsis, själv kallar jag dem mest för en ful gräsmatta.

Hur som helst så tillsatte vi en del ämnen i akvariet idag, dvs:

Salifers all in one

TM Trippel Buffer

TM Bio-magnesium

Iodine

Bakterieflora

Det vart även ett vattenbyte på 20 liter med Reef Crystal salt.

Sen denna "förändring" så har vi sett att bryopsisen har blivit blekare och tunnare, är det någon här som har en aning om varför de har blivit de? Är de möjligen på väg att dö? Och om de är det, kan de möjligen släppa ut ämnen som är oönskade i akvariet? Exempelvis Nitrat?

Tacksam för svar

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag är lite osäker på vad det är för alg. Är det typ trådalger eller ser dom mera ut som växter?

Vad är salifert "all in one", för något. Och vad är det för bakterieflora ni har tillsatt? Vad har ni för ph & kh?

Alger brukar inte reagera så fort och blekna över dagen, låter konstigt. Brukar vara en mer långdragen process, vartefter näringen minskar i vattnet. Alternativt dåligt ljus eller att man inte "skördar" kontinuerligt.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryopsis är en fjäderliknande trådalg som är grön/metallisk i färgen. Sitter till en början väldigt hårt på LS men skall med tiden bli enklare att ta bort. Det är en alg som många algätande djur ignorerar.

Söker man på Bryopsis får man en massa svar här på forumet.

Saliferts AllInOne är en färdig "allt i ett" lösning som innehåller allt som karet behöver utom Iodine. Dvs pH-balans, kH-balans, Ca-balans mm samt spårämnen. Dock får jag komplettera med Tripplebuffer och Magnesium för att få rätt värden.

Dock har jag haft problem med för lågt kH (6-8), Ca (310) och Mg (1050).

Bakteriefloran är en blandning som heter ClearFlo och som min handlare brukade använda i sona kar. Tillsätter detta numera varje lördag.

pH~8.3

kH~7.7

Mg~1080

Ca~310

No3~0

Po4~0

No2~0

Nh4~0

Salthalt~1.022

Temp~25-28

Gjorde som sagt ett vattenbyte och tillsatte de ovan nämnda produkterna. Sen åkte vi iväg ett par timmar och handlade, och när vi kom hem igen så såg algerna betydligt mer ledsna ut. Fiskar osv såg dock inte alls sura ut...

Belysningen borde vara helt okej då vi kör med 2x150W MH med 9W månljus och 66W T8 Ancitic? (30+36W) (karet är på 240L).

Vi försöker "skörda" algerna, men det är inte lätt då dom sitter som berget. De algätande djur vi har kom i först långt efter att algerna fått fäste i burken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Algerna är som sagt gröna, några centimeter långa och ser ut som små plymplantor som växer tätt kan man säga.

All in One är av märket Salifert och på framsidan av flaskan så kan jag citera vad det står: Increases Alkalinity and Calcium, Strontium and Trace Elements Concentration, Amino-acids Included.

De senaste värdena på vattnet gällande Ph 8,3 och Kh 7,7.

Belysningen är annars på för fullt, det är metallhalogen och lyser ca 8 timmar om dagen. Utöver det så har vi två stycken blåa T8 som lyser en timme före och efter MH:t tänds/släcks.

Jag försöker skörda så duktigt jag kan, men det är svårt då de sitter som berget själv i LS:n.

Försöker att skicka med en bild för att visa hur "gräsmattan" ser ut.

/Skogsflickan

post-2506-14468912876606_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...