Gå till innehåll

Fisd Id


Starscape

Rekommenderade inlägg

Nr 1. Jag tror inte det är en ål. Det är en mal. En randing korallmal. Plotosus lineatus är det latinska namnet. De kan bli upp emot 30 centimeter stora. Är dock inte 100% på den... har ett annat förslag i bakhuvudet men kommer inte riktigt på det...

Nr 2. Är en Cromileptes altivelis. Det är en riktig rovfisk som blir stor och kommer äta upp nästan allt den kan svälja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nästan säker på att "ålen" är en Pholidichthys leucotaenia enl TMC är det en Gobie .Populärnamn Arrowgobie.Men jag har sett den också säljas som en blenid convict blenny samma latinska namn.Som ung har den 2 långsträkta band och är då mycket lik korallmalen den ändrar sen teckning som vuxen .

Vädigt trevlig fisk som brukar vara ganska billig.Jag har läst någon artikel för länge sen om att den är ganska lätt att få ungar av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gorfor har rätt!!

Det var det namnet jag letade efter!

Den ska vara relativt lätt att få ungar av ja. Om inte Paddelabborren äter upp dem först. :)

Jag har sett en cirka 35cm stor paddelabborre ha sönder täckglaset när den högg efter ägarens hand. :)

Många (även handlare) gör misstaget när de köper in Paddelabboren. Dess latinska namn förkortas ofta C. Altivelis och det är samma förkortning som den betydligt behagligare Mirakelabboren har. Ser man dem bara på en lista är det lätt att köpa fel... IRL så är de dock lätta att skilja åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...