Gå till innehåll

200 liters rev


Bujib

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Är ny när de gäller saltvatten (1 vecka för att vara precis) och har nu lite funderingar och frågor.

Info om karet:

200L (100x50x41 LxHxD) helglas med borrad ytavrinning och sump på 98L. Kommer ha (inte 100% ännu) en Arcadia Overtank armatur med 4x54W T5. Kommer främst inrikta mig på koraller av olika slag och en och annan fisk vilket jag snart återkommer till. Akvariet har nu varit igång i 2 dagar med vatten och i morgon ska jag ha i saltet.

Det första jag undrar är, eftersom jag ska satsa på "reef outfitten" med mkt LS så undrar jag om det behövs någon typ av avbelastning på botten? Typ frigolit? Akvariet står på en ställning med en mycket stabil platta under.

Det andra jag tänkt på är hur man bäst placerar powerheads etc i akvariet för att få så bra cirkulation som möjligt, som även är bra för koraller. Några tips och trix? Hur viktigt är det med kraftig ytcirkulation?

Sen har jag lite funderingar om sand. Jag har läst i dvs böcker att man ska hälla i sanden efter man haft i LS:n. Stämmer det? Eller blir det bättre om man har i det innan?

Hoppas någon har några smarta förslag och funderingar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation. beror på koraler. Vissa vill ha svag, andra vill ha stark. Samma sak med ljuset...

Botten kan man skydda med en plexiskiva eller (har jag för mig) ikeas skärbrädor och liknande.

Jag kastade i min sand först, sen stenen, så det är det enda skydd jag har.

God natt och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm kanske är nått att tänka på.

Men det här med sanden. Har hört att många lägger i sanden efter dom haft i LS. Har det någon betydelse? Vilka är för och nackdelarna? Det jag kan komma på är att det kan vara svårare att få ett jämt lager sand, typ i sprickor etc.

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...