Gå till innehåll

Hård sandbotten


Speedster

Rekommenderade inlägg

Bytte lite vatten med en vanlig slang och sög upp lite skit från botten. Märkte då att 1 cm (på djupet) av all botten var hård och satt ihop med varandra precis som ett "lager" över den "porösa" bottnen som är vanlig sand. (har nån form av korallkross eller vad man kallar det. ca 2-5 mm stenar).

Sanden har legat på samma ställe så länge karet har varit igång (16 mån).

Tycker ni jag ska suga upp detta "lager" av sand som har "svetsat" sig samman till en cm hård botten? Det är nog kalkalger som har gjort att de har svetsat sig samman men under är sanden vit o fin igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder kalkvatten så är det ett vanligt fenomen att kalket fälls ut och skapar en kompakt matta på/i bottensubstratet. Kommer inte i håg på rak arm vad det beror på att kalket fälls ut.

Men här finns flara som kan svara bättre.

Har själv aldrig drabbats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan oxå vara bakterier som byggt kolonier. Detta fenomen är anledningen till att det behövs grävande djur i djupa sandbäddar.

Jag vet inte om något kan frigöras av om du tar bort det. Däremot vat jag att alla ställen i sanden som blir hård kan ge upphov till svavelväten då cirkulation avstannar under eller i sådana sandområden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...