Gå till innehåll

Uppgradera Percula 120


Fredrik1

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har ett Percula 120 med tillhörande skummare (Aqua Medic Turboflotor 1000?). Som många andra tänkte jag bara ha fisk i början men nu har jag packat det fullt med stenkoraller osv...

Jag undrar nu om det finns ngn där ute som har ngn erfarenhet eller bra idé på en skummare som jag kan uppgradera med? Jag skulle vilja ha en med ännu bättre klös. Har svårt att få överrinningsbox att passa om jag inte gör en själv vilket jag inte tror att jag är klarar av...

Kan man använda en Eheim pump med "trasselsuddimpeller" och ha till aqua medic skummaren?

Även andra "moddningar" av Percual 120-kar är intressanta...

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg på en tysk sida att man kan köpa en Eheim 1060 (?) med trasselimpellern...jag tyckte den såg vettig ut men frågan är ju om eheimpumpen passar i Perculaskummarens fack och om man kan sätta aqua medic röret till skummaren på Eheimpumpen...hmmmm lät lite rörigt det där...

Laggeman: faktum är att jag funderar på att uppgrader hela alltet och då hör jag av mig till dig! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet blir kanske att eheim pumpen blir för effektiv för dess rör som sitte idag på

Aqua Medic Turboflotor percula skummaren

attachment.php?attachmentid=7544&d=1155216813

idagsläge sitter det väll en AquaBee 2000/1 pump längst ner på skummaren (nr 12 på bilden). Kan du kolla hur stort det hålet är som pumpen sitter fast i skummaren (nr 10 på bilden)

Hur mycket plats har du där bak. jag har ett Percula 90 och är säkert lite mindre med den interna sumpen. Där skummaren suttit har jag 12,5x14cm (BreddxLängd)

Har du någon länk till denna eheim pump...

Det hela borde funka!!

post-736-14468912886021_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang:Länk -> https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9869&page=3&highlight=Bubbel+King

Om man gör röret på aqua medic röret högre, kan det göra ngn skillnad?

Namnbrist: vet du vilken Tunze skummare han kör med?

Tack för hjälpen hittills, jag kanske får prova och köpa eheim kitet och se om de funkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans! Den verkade ju så bra!

Tack för länken...jag tycker den pumpen ser lite klen ut...det jag eftersträvar är en skummare som är anpassad för akvarium ca 1000-1500 liter...får ingen riktig uppfattning om vad pumpen i din länk klarar av...sen beror det ju stigarröret också antar jag....?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Fredrik!

Jag har själv ett "percula 120 brun" och är missnöjd med skummaren.

Jag skulle vilja ha en sump till detta kar men vet ej hur jag skall gå tillväga.

Skall bli intressant och se hur det löser sig för dig.

Nån som har en lösning på problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om Tunze DOC Skimmer 9015, den får ju plats i skummarfickan?

Recommended for aquariums up to 1,500 litres (396 US gal.) of salt water.

Dimensions: L125 x W113 x H478 mm (L4.9 x W4.4 x H18.8 in.)

230V/50Hz (115V/60Hz) 21 W,

Water throughput: 1200l/h

(171 US gal./h)

Air capacity: 650l/h (171 US gal./h)

Skimmer cup volume: 1.4 l (.36 US gal.).

post-916-1446891288693_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om Tunze DOC Skimmer 9015, den får ju plats i skummarfickan?

Har haft en tunze skummare innan å var ej riktigt nöjd med skummningen men klart det händer mycket i utvecklingen i dagens teknik eller så var vattnet så näringsfattigt så det ej blev nått tjockt skum!?? :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en tunze skummare innan å var ej riktigt nöjd med skummningen men klart det händer mycket i utvecklingen i dagens teknik eller så var vattnet så näringsfattigt så det ej blev nått tjockt skum!?? :smiley3:

har haft en själv som skummade bra.....+att jag känner 2 till som har dessa skummare....bra fart i dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...