Jocke Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Tjenare!Är intresserad av att veta hur ni använder aktivt kol i era kar.Jag själv har använt det varje dag i ca 6 månader.I syftet att hålla vattet så klart som möjlig.Men nu så läste jag på burken att aktivt kol läcker ut fosfat.Så nu till min fråga jag har brun alger på bakrutan kan det aktiva kolet vara orsaken till detta.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 köper du kol som är avsett för saltvatten,ska det vara fosfatfritt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robban Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Vilken sort kol har du köpt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Det är väl lätt att ta reda på, tag lite av ditt aktiva kol och lägg det i osmosvatten, låt det dra ett dygn och mät sen fosfathalten. Om du inte får något utslag eller väldigt lite så kan du väl leva med det, men om du får stort utslag så får du prova något annat AK./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Rowacarbon eller faunaMarin Ultracarb L är två toppklass-kol som jag kan rekommendera. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robban Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Rowacarbon eller faunaMarin Ultracarb L är två toppklass-kol som jag kan rekommendera.Vilken tur för jag har precis beställt Rowacarbon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Om det innehåller fosfater så är det ett undermåligt aktivt kol som inte är tänkt till saltvattensakvarium. Jag kör med GroTechs kol och är mkt nöjd. Jag använder det periodvis för att "polera" vattnet så det blir så färglöst som möjligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 11 augusti 2006 Författare Dela Postat 11 augusti 2006 Jag använder också Rowacarbon.Och det står på burken POI =1,3Jag kom på igår att när jag inte körde med kol så hade jag knappt några brunalger på bakrutan.Men nu så är det mängder som kommer tillbaka efter 2 två dagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 11 augusti 2006 Dela Postat 11 augusti 2006 Rowacarbon ska innehålla extremt låga halter av fosfater. Grotech sägs vara fosfatfritt..Jag tror inte Rowacarbon orsakar någon algblomning... för små mängder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
<<JOHAN>> Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 var beställde du/ni ditt/erat RowacarbonVilken tur för jag har precis beställt Rowacarbon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 Jag har köpt mitt på JR. Annars lär det väl finnas på många webshopar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 Jag har lagt rowaphos och aktivtkol i två lager i mitt fosfatfilter... kanske inte är så dum lösning då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.