Gå till innehåll

Avrinningsbox


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Funderar på att köpa ett nytt akvarium istället för att köpa på annons, och köpa en beggad överinningsbox på lagunen istället för att borra..

det blir inte så mycket dyrare pluss att jag slipper riskera akvariet genom att borra.

finns det för/nackdelar med box iställer för borra avrninning?

tänkte själv på att boxen använder väl häverprincipen? finns det inte risk då att häverten bryts och hela sumpen pumpas upp i karet som rinner över?

om jag har en 5000 l/h box, måste jag då ha en 5000 l/h pump eller kan jag ha en svagare pump eller bryts häverten då.. osv? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte en 5000 l/h pump... men du får inte ha en starkare pump än vad som anges som max kapacitet. En bra ytavrinningsbox klarar även strömavbrott och liknande utan att häverten upphävs. För extra säkerhet rekommenderar jag dock att man kopplar på en extra brytare som stänger av pumpen om vattennivån i akvariet blir för högt alternativt när vattennivån i sumpen blir för lågt.

Borrat är säkrare i de allra flesta fall. Box använder man mest om man vill ha ytavrinning på ett färdigt akvarium. Ska du ändå köpa nytt så kostar det oftast inte mkt extra att få det borrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte en 5000 l/h pump... men du får inte ha en starkare pump än vad som anges som max kapacitet. En bra ytavrinningsbox klarar även strömavbrott och liknande utan att häverten upphävs. För extra säkerhet rekommenderar jag dock att man kopplar på en extra brytare som stänger av pumpen om vattennivån i akvariet blir för högt alternativt när vattennivån i sumpen blir för lågt.

Borrat är säkrare i de allra flesta fall. Box använder man mest om man vill ha ytavrinning på ett färdigt akvarium. Ska du ändå köpa nytt så kostar det oftast inte mkt extra att få det borrat.

oki.. en ny avrinningsbox kostar 2800 men jag får den för 1500 kr.

jag vet inte riktigt var i umeå man kan få det borrat.. guldfisken som brukar hålla på med sånt har bara 25 mm borrar och det är väl lite för litet.. så jag vet inte annars hur jag skall få det borrat.. gör jag det själv så spräcker jag väl skiten.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra själv med en dremel med diamantstift, ska inte vara några problem. borrade själv och var nervös över att allt skulle gå åt h-vete men det är faktiskt mycket lättare än vad man kan föreställa sig bara man är noggran och tar det lungt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra själv med en dremel med diamantstift, ska inte vara några problem. borrade själv och var nervös över att allt skulle gå åt h-vete men det är faktiskt mycket lättare än vad man kan föreställa sig bara man är noggran och tar det lungt

ja man kanske skulle våga göra det...

Det lät nästan på han på lagunen som att man var tvungen att ha box.. att det var garanterat att det skulle spricka annars..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett ganska kass borrmaskinstativ och den enda borrmaskin som passar idet är en gammal Bosch utan varvtalsreglering som jag kör på 900 varv/minut. Jag skulle helst köra på ungefär 300 varv men alla hål har ju gått bra. Nackdelen är att kylvattnet kastas bort så fort med det högre varvtalet att man får lyfta borret så många gånger för att droppa dit mer vatten.

I hålet sätter jag en 25 mm tryckluftslang till sump. För att ordna tätning trär jag ett 20 mm PVCrör i trryckruftslangen. Den sista finessen är att på PVC värmer jag dit en cm krympslang. För att få dit detta värmer jag tryckruftslangen ganska ordentligt i ena änden, trär upp den genom hålet och trär sedan från akvariesidan in PVCröret med krympslangen i slangen. Sedan är det "bara" att dra ned slangen med PVCrör och krympslang i hålet. När sedan allt svalnat sitter det som berget.

Jag har 15 år gamla kopplingar som aldrigt läckt.

Ett långt lodrätt rör med 18 mm skall lämna ungefär 80 minutliter men så mycket har jag aldrig testat. 1200 liter per timme har jag i alla fall kört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast det kanske ändå inte går med 32 mm hål.. verkar inte finnas standpipes till så små hål.. denna verkar vara minsta, och det är till 50 mm hål:

http://shop.carlen.biz/info.asp?artId=sats_stp_32&katId=104

så det blir välan att satsa på att ta upp sånt stort...

standpipen kan du göra i vilken dimesion du vill,se bara till att få rätt genomförning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...