Gå till innehåll

Erfarenheter av Red Sea Prizm Deluxe skummare?


Cosmo

Rekommenderade inlägg

Tjena Martin,

Jag använder en sån skummare till mitt kar jusst nu, tycker det är en helschysst skummare faktiskt mycket användar vänlig och lätt att ställa in tar inte så stor plats öch enkel att rengöra osv har inte haft nåra problem med den än så länge..

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hoppas ingen har emot att jag startar liv i en gammal tråd (denna verkar nämligen ha dött lite men känner de onödigt att starta en ny i samma ämne).

Jag har också en Prizm Deluxe och ett nystartat kar. Där är väl med andra ord inte mycket skit att skumma (har varit igång ca 3v) och jag drog igång skummaren för några dagar sedan.

Jag undrar lite med inställningar för jag tycker den låter för j-vligt rent ut sagt om jag öppnar kranen till lite mer än hälften.

Eller detta är något som ger sig med tiden så att säga? När den väl börjar skumma på "riktigt"? Som det är nu ser jag bara lite vitt skum i halsen på den och inget som når upp eller hamnar i själva koppen...

Tacksam för svar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland har skummare en inkörningsperiod, så det kommer säkerligen att ge med sig. Har läst om ett antal personer som haft problem i början men att det löst sig efter ett par veckors inkörning.

Hade själv lite problem med en skummare jag hade då den släppte ifrån sig en massa microbubblor, men efter nästan två veckor hade det minskat. Sålde den dock till fördel för en ny, större model av annat märke innan jag hade använt den speciellt länge.

För att minska luftljudet kan du testa att göra en ljuddämpare till den. En variant är att man tar en tom filmburk, fyller den med bomullsvadd, gör två hål i locket, stoppar ner luftslangen till skummaren i det ena, och sticker ner en liten bit slang i det andra, så luften måste gå ner och vända i botten på burken för att få ut så mycket av ljuddämpningen som möjligt. Alternativt att man gör ett hål i locket och ett i botten, men vet inte om det är lika effektivt.

Så länge du har väldigt låg belastning kommer du få väldigt lite skum. Lite skit att skumma ut = lite skum. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ja, mitt problem är lite att jag har inte någon direkt referens heller eftersom jag är ny i hobbyn. Typ, hur ska bra skum se ut och hur låter andra skummare...

Laggeman, ser att du bor i Malmö. Är det möjligt att få göra ett kortare hembesök och få en liten demonstration hos dej? Hade varit kalas! Tack på förhand. Svara gärna i pm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar lite med inställningar för jag tycker den låter för j-vligt rent ut sagt om jag öppnar kranen till lite mer än hälften.

Eller detta är något som ger sig med tiden så att säga? När den väl börjar skumma på "riktigt"?

Jag upplevde samma sak,det kan vara för att något har fastnat i pumpen eller att den inte sitter ordentligt eller att skummar koppen inte sitter i ordentligt.

Jag hade dock ett annat problem och löste mitt genom att öppna insuget så att den suger in mer luft och sen hålla för luftintaget så den inte suger någon luft alls utan bara vatten då brukar den blir knäpptyst efter ett tag och då brukar jag sakta släppa efter(funkade för mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplevde samma sak,det kan vara för att något har fastnat i pumpen eller att den inte sitter ordentligt eller att skummar koppen inte sitter i ordentligt.

Jag hade dock ett annat problem och löste mitt genom att öppna insuget så att den suger in mer luft och sen hålla för luftintaget så den inte suger någon luft alls utan bara vatten då brukar den blir knäpptyst efter ett tag och då brukar jag sakta släppa efter(funkade för mig)

Med "öppna insuget så att den suger in mer luft" så menar du alltså den svarta kranen uppe på inletpipe? Och sen håller du för den lilla gummislangen som går upp till den sk Hose Barb II (suger ingen luft)? Och sedan släpper du efter på trycket mot gummislangen? Sorry för dumma frågor ville bara få allt klart för mej :)

För på min känns det som att ju mer jag krämar på med kranen på insuget på inletpipe desto större resonans blir det i själv huvudkammaren. Antar att det går hand i hand där, mer luft mer ljud och bubblor.. Eller är jag fel ute?

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe joodå du är inte alls fel ute,men genom att göra det på detta viset fick jag ner ljudet och sen om jag minskade luft intaget efter att gjort så så blev den ännu tystare.

Vet inte hur du eller andra har det,men jag kunde inte köra skummaren på helt full effekt,den lät lixxom lite väl mycket då (typ som om den gick lite för torrt)

men jag vred bara ner luftkranen litegranna och efter att gjort som tidigare och efter vridmomenten fick jag skummaren att bli tystare än någonsins.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för tipsen.. Jag får väl testa mej fram helt enkelt och ev återkomma. Men jag håller med om att de blir bra liv om man kör kranen för fullt hehe.

I manualen står det att nåt om att vattennivån i huvudkammaren ska vara strax under o-ringen i halsen. Är det så du har också? Eller de spelar ingen större roll ?

Jag tycker att jag får minst ljud nämligen om jag låter vattennivån ligga en bit ner i huvudkammaren. Med tanke på manualen blir jag osäker om detta e bra eller dåligt dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde den inte sitta rätt på en ny skummare hehe?! Jag har kollat nu och kan inte hitta något fel där. Skruvade ner trycket med kranen lite och nu låter den betydligt mindre. Men vattennivån ser ut att ligga lägre än vad man rekommenderar. Kanske som du säger inget att bry sig om. Jag får väl helt enkelt avvakta ett tag och börja skita ner lite och se vad som händer :) Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tjena...

jag lånar tråden här lite...

jag har läst en del här på forumet ang Red Sea Prizm Deluxe och det har ju stått bra om den här men det har oxå snackats om en föregångare som INTE har varit lika bra visst...

jag undrar om den här skummaren som finns hos "triton akvarium" är föregångaren eller den senare versionen ?

http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=204⊂=0&page=1

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så är det den senaste varianten (iaf finns inget annat om man tittar på REd Sea's hemsida).

Det är exakt en sådan jag har bla, inköpt för mindre än 1 månad sen.

Som någon annan också påpekat tidigare så kan jag bekräfta att ytavrinningsfunktion inte fungerar speciellt bra. I övrigt verkar den bra, men jag vet väldigt lite så ta detta med en nypa salt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... det låter ju bra... var rädd att det var den som var på triton's hemsida som var den äldre versionen, för på red seas sida fanns det en som heter pro oxå men jag har inte fattat vad det är för skillnad för utom att dom ser LITE olika ut... båda verkar vara för akvarium upp till 400 liter...

men ingen av dom är nog den äldre versionen då iaf...

det är ju bättre med en lite sämre ytavrinning än igen alls...:-)

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... det låter ju bra... var rädd att det var den som var på triton's hemsida som var den äldre versionen, för på red seas sida fanns det en som heter pro oxå men jag har inte fattat vad det är för skillnad för utom att dom ser LITE olika ut... båda verkar vara för akvarium upp till 400 liter...

men ingen av dom är nog den äldre versionen då iaf...

det är ju bättre med en lite sämre ytavrinning än igen alls...:-)

//jonatan

Tror att de va Pro på länken du hade faktiskt, även om det inte står så. Skillnaden mellan Pro och inte Pro är att i Pro följer ytavrinning, plus en behållare för filter (tex aktivt kol) samt en liten påse med just aktivt kol. Annars är det exakt samma.

Och ang ytavrinningen så lutar det nog snarare åt "ingen alls" i fallet Prizm skummare :( Jag lyckades aldrig få till nåt som ens liknade ytavrinning tyvärr. Däremot kan jag rekommendera en Fluval ytavrinning som rensar rent direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gamla modellen hette 400 den nya med ytsug och kolfilterfack heter 400 deluxe,

pro är en större och betydligt dyrare modell

Ja, du har rätt förstås! Jag va förvirrad hehe. Pro är den större modellen!

Men jag är ändå rätt säker på att det är samma skummare som säljs under de 2 länkar joda frågar om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack greger... då vet jag iaf att igen av dom är den som har fått så dålig kretik på rc...

den ena har pumpen på utsidan och den andra på insidan av dom länkarna jag skickade... och den ena kostar ca 500:- mer så undra om det inte är pro den på pwss iaf då...:smiley24:

jag har iaf beställt den från triton akvarium idag + massa olika tester så jag håller tummarna att den skummaren passar och funkar bra till vårat 190 liters kar...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...