greger Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 jag ska åka och köpa en påse i morgon för se om det är något att ha, jag får ju lite TV-shop vibbar men jag ska ge det en fair chance. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 Jag tror inte bara det är minst lika bra, utan minst 100 ggr bättre ja,den som säljs är ju bara berikad med bakterier,inget annat,jag har själv denna s.k live sand,men ska jag göra ny DSB,så blir det vanlig torr aragonit,mixad med lite gammal sand,om det inte kommit "riktig" levande sand tills dess Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 Jag kan redan nu se massor av liv(vi pratar tusentals) som jag inte såg tidigare, det var bara några dar sen jag la ner sanden, så det virvlar fortfarande runt sen dess.Jag tror så här, att olika organismer trivs i olika miljöer, så därför är de som färdas via levande stenen mindre lämpade än de som kommer via levande sanden att leva och trivas i sanden. Därför tror jag mer på levande sand än grannens akvariesand.Förpackningen som jag köpte är hållbar till oktober 2007 och hållbarheten är ett år, räknar man baklängs så inser man att den är aldeles nyupptagen, det kanske bidrar också./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 jag ska åka och köpa en påse i morgon för se om det är något att ha, jag får ju lite TV-shop vibbar men jag ska ge det en fair chance.Du får vara beredd på att akvariet kommer att se ut som en lerpöl i några timmar, försök att lägga ner den så försiktigt som möjligt så så lite som möjligt virvlar upp.Jag filtrerade med en 4000l/h pump och vadd, efter ett dygn var det okay igen. Skummaren jobbade ganska bra också, så det var inte bara lervatten./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 ja,den som säljs är ju bara berikad med bakterier,inget annat,jag har själv denna s.k live sand,men ska jag göra ny DSB,så blir det vanlig torr aragonit,mixad med lite gammal sand,om det inte kommit "riktig" levande sand tills dessJag ser med egna ögon organismer med spröt och maskar./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 Jag kan redan nu se massor av liv(vi pratar tusentals) som jag inte såg tidigare, det var bara några dar sen jag la ner sanden, så det virvlar fortfarande runt sen dess.Jag tror så här, att olika organismer trivs i olika miljöer, så därför är de som färdas via levande stenen mindre lämpade än de som kommer via levande sanden att leva och trivas i sanden. Därför tror jag mer på levande sand än grannens akvariesand.Förpackningen som jag köpte är hållbar till oktober 2007 och hållbarheten är ett år, räknar man baklängs så inser man att den är aldeles nyupptagen, det kanske bidrar också./Jannejo,jag ser oxå massor av liv,men det kommer nog inte från "live sand",däremot tror jag att befintliga organismer söker sig till den finkorniga sanden,det står ju ingenstans attsanden är tagen direkt ur havet,i påsen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 jo,jag ser oxå massor av liv,men det kommer nog inte från "live sand",däremot tror jag att befintliga organismer söker sig till den finkorniga sanden,det står ju ingenstans attsanden är tagen direkt ur havet,i påsenVarför skulle den inte vara tagen ur havet, finns det något lättare sätt att gör det på?Organismerna fanns inte där innan i den omfattningen./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 Jag tror dina organismer kommer från stenen. Min dolimitkalk från granngården kryllade också av liv, men det lär inte kommit från granngården. Skulle ni köpt "levande" sten som låg förpackad i plastpåsar med över ett års "hållbarhet"? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 självklart tagen ur havet,men jag tror inte att den fraktas blöt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 inte så snyggt men det är kul att kolla alla djur där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 Jo det t.o.m. skvalpar om den, jag slog bort en 1/2 L havsvattenvatten innan jag la ner den. Efter 10 år så börjar min LS släppa en massa organismer när jag lägger ner levande sand, det är ett mäkligt sammanträffande. Vi pratar inte några stycken utan det far runt mängder och det mest konstig är att det gör det med full belysning och inte på nattetid./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 jo blöt är den när dom tillsatt vatten och bakterier,vad är det för organismer du menar.skulle det varit riktig levande sand,skulle det vara fullt av maskar mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 så börjar min LS släppa en massa organismer när jag lägger ner levande sand, det är ett mäkligt sammanträffande. Vi pratar inte några stycken utan det far runt mängder och det mest konstig är att det gör det med full belysning och inte på nattetid./Janneja det är konstigt upplever det samma massa organismer som far runt enbart när ljuset är på.Undra varför men min sten är inte så gammal köpte den färsk förra året i juniHur mycket Sand kör du med, i karet eller i sumpen.Funderar om man skall lägga i sand i sumpen själv.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 vart kan man köpa den här "levande sanden"? hos alla välsorterade saltbutiker eller?skulle nog vara något för mitt framtida refugium, tänkte köra med ~10cm sandbädd i den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 oktober 2006 Dela Postat 19 oktober 2006 ja det är konstigt upplever det samma massa organismer som far runt enbart när ljuset är på.Undra varför men min sten är inte så gammal köpte den färsk förra året i juniHur mycket Sand kör du med, i karet eller i sumpen.Funderar om man skall lägga i sand i sumpen själv..jag tror man ser mer mot denna sanden,än om man har grövre sand Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-FH- Postat 25 december 2007 Dela Postat 25 december 2007 Frågar som Draedon. Vart kan man köpa denna Arag live?Bor juh rätt dumt så skulle vara skoj om man fann en butik som kan skicka.Hittade bara en massa utlänska sidor... Men de skickar inte till sverige :/God fortsättning! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 25 december 2007 Dela Postat 25 december 2007 Frågar som Draedon. Vart kan man köpa denna Arag live?Bor juh rätt dumt så skulle vara skoj om man fann en butik som kan skicka.Hittade bara en massa utlänska sidor... Men de skickar inte till sverige :/God fortsättning!www.biotedmarine.se har den i butiken! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-FH- Postat 25 december 2007 Dela Postat 25 december 2007 Tack så jätte mycket Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.