Gå till innehåll

Faxesten och fosfat


acuario

Rekommenderade inlägg

har inget fosfattest hemma,däremot både faxesten och grus i karet,hitills utan problem.Kan du inte krossa lite sten å lägga i osmosvatten,sedan mäta efter en dag lr två

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad glad jag blir av ditt svar Conny, precis vad jag ville höra, Jag blev lite orolig då jag har mätt upp fosfat i vattnet men faxestenen är ju begagnad och har legat några år, jag spolade av den med högtryck men det tar inte allt så jag får väl köra med fosfatremover tills fosfatet är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det som jag undrar, Finns det någon fosfat i faxesten? Inredningen i 600L karet kommer att bestå av rätt många kilo.

Du kanske missuppfattade mig Svärd. Jag menade om du gör som ernie föreslog och testar med lite faxekross i ett vattenbad och sedan mäter fosfaten så är det en bra idé att sänka pH under den tiden. Läser du inget fosfat i din test efter detta så kan du vara säker på att det inte finns något lättlösligt fosfor i den stenen. Om det skulle finnas fosfat i Faxe så är det i så fall som kalciumfosfat och det sönderdelas till kalciumjoner och fosfatjoner vid lågt pH. Du har ju koldioxid hemma har jag förstått - låt lite av det bubbla ner i vattnet som du har din testfaxe i. Inom parantes så kan detta vara ett bra sätt att "avfosforisera" gammal LS. Efter ett tiotal vattenbyten bör stenen vara helt "urlakad" på fosfat.

Iofs så tror jag inte att det finns lättlösligt fosfor i Faxe. Faxe kalk (och liknande) var förhärskande inredningsmaterial under 70 och 80 talet vad gäller ciklider. Jag har aldrig hört den disk. om alger och faxe. Men testa så vet vi.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad skulle ni rekomendera att sätta/bygga ihop faxestenen med?

jag har ca 40kg som har legat i mitt 400l (ingen mätbar fosfat jörgen!) o ´jäst´i akvariet nu och det är dags att bygga upp det..det kommer bli ganska högt för jag vill täcka avrinningsröret på 60cm höjd..

borra och buntband? (faxe är ganska mjukt och undrar vad jag ska använda för borr..rädd att det spricker lätt..vanlig borr med betong?)

limma? (vilket limm isåfall?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...