Gå till innehåll

Äntligen med akvarium, igen


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej alla. Det är 23 år sedan jag startade upp ett akvarium senast. Det var naturligtvis saltvatten då också. Den gången rullade karet på i ca 7-8 år, sedan lade jag ner verksamheten och sålda av allt. Allt förutom korallsand, stenar och koraller + en densitetsmätare.

Idag har jag inhandlat ett 6-kantigt kar på drygt 100 liter med 2 lysrör. En skaplig cirkulationspump som klara 700 liter. Från vinden hämtades sanden, stenarna och en kasse med böcker. Allt är igång sedan några timmar.

Ser på alla inläggen i forumen att det hänt en del de senaste 15 åren, men mycket är sig likt. Amoniak, nitrit, nitrat, PH osv.

Mitt akvarium kommer att vara mycket okomplicerat. Sand, stenar, lyse och en cirkulationspump, that's it.

Någon som kan komma med några goda råd. Jag avser att hysa några Clownfiskar, någon anemon och en och annat dvärg kejsare.

När kan jag stoppa i de första fiskarna?

När kan det vara dax för en anemon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser på alla inläggen i forumen att det hänt en del de senaste 15 åren

Välkommen tillbaka får jag väll börja med att säga. Det finns fler gamla rävar här som grävt upp sina gamla akvarieprylar, och flertalet har nog grävt ner sina prylar igen och köpt lite uppdaterade saker.

Utifrån dina frågor så drar jag slutsatsen att det hänt mycket sedan du var igång.

(jag hoppas ditt inlägg inte är ett skämt...)

Jag kan bara ge dig ett tips. Läs ikapp de förlorade 15 årens utveckling av saltvattensakvaristik på nätet och/eller köp lite nya böcker.

Sidor jag kan rekomendera dig att läsa är www.reefkeeping.com www.advancedaquarist.com www.wetwebmedia.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte jag behöver nya böcker för mitt 'lilla projekt', och korallsanden och stenarna duger nog fortfarande. Men tack för ditt råd. Skall man pyssla med levande stenar och andra lägre djur än enbart fiskar så skadar det nog inte att läsa på lite.

Nja, som jag skrev så blir det nog mest fiskar jag satsar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror faktiskt jag skall testa med en anemon, trots att karet är så litet. Har igentligen aldrig varit så förtjust i anemoner, men tillsammans med några clowner ser det ganska trevligt ut.

Jag inser att ljuset kan ställa till problem. Får fundera på om jag skall släng rampen jag fick till mitt nya kar och bygga en egen. Är bara igentligen att fylla på med så många rör som får plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på att enbart en 150w metallhalogen är det enda som fungerar. Det finns alltid alternativ. Har dessutom bestämt mig för att inte krångla till det med MH belysning.

Du kan väl göra en deal med anemonen och framförallt zooxanthellerna om att få festa loss på lördagskvällarna om de nöjer sig med ljus från några fjuttiga lysrör då kanske de kan ha samkväm på efterfesten och föröka sig där då de sakta men säkert blir färre under lysrören.

Jag tycker att du borde faktiskt ta och läsa på ordentligt om vad de kräver för du har mycket kunskap att uppdatera. för mig låter det som om att du aldrig har sysslat med denna hobby förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden!

Om du ska ha en anemon bör du ha Metallhallogen. Ett kar på 100 liter att hysa en anemon tycker jag nog är lite väl litet. Min privata åsikt är nog att du bör avstå från anemonen.

Den teknik som idag annars även anses som standard är osmosfilter och skummare.

Men vi driver alla våra kar på olika sätt. Surfa runt här på forumet och skaffa dig en uppfattning hur ditt sätt kommer att bli.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är medveten om att anemoner kräver mycket ljus, men därmed inte sagt att MH är det enda som duger.

Hur skall du få plats med 150W i lysrör till ett sånt litet kar??

Ne tänk över ditt beslut en och 2 gånger och ta tillvara på informationen som finns här på guiden och dom råd du får, och reflektera över dessa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade då hållit på med akvarium i 12 år varav salt 11,5 år så jag blev väl lite less på det hela. När man hade fått de små 'ungdjuren' (som man trodde man inte kunde hålla vid liv) att växa till sig och efter flera år byta färgskrud så sinade utmaningarna.

Försökte också ett antal år att odla den Tre prickiga Frökenfisken men lyckades inte. Lyckades bara få den att lägga tusentals 'babies' i omgångar, men de försvann lika snabbt som de kläcktes.

Odlas det något nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...