Gå till innehåll

för mycket med 2 st 3000L pumpar till retur?


Hultis

Rekommenderade inlägg

ja som rubriken lyder, jag undar om det skulle bli för mycket att använda sig av 2 st newjet 3000 pumpar som retur om man har en stand pipe på 32mm? orkar det svälja undan? visst tappar pumparna lite i kapacitet då det blir några böjar men ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja som rubriken lyder, jag undar om det skulle bli för mycket att använda sig av 2 st newjet 3000 pumpar som retur om man har en stand pipe på 32mm? orkar det svälja undan? visst tappar pumparna lite i kapacitet då det blir några böjar men ändå?

Ja med rätt luftmäng så ska den klara detta , men varför köra 2 st pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite bättre cirkulation hade jag tänkt genom sump-kar-sump, och dels för att jag har funderingar på att sätta ett utlopp i varje hörn baktill så ytvattnet inte står till.. vill helst undvika fler pumpar än dom tunze jag har.

Jag tror inte att du behöver mer cirkulation genom sump-kar.

Sålänge du inte får en fet hinna på ytvattnet tex i hörnen, så står det garanterat inte still. Är ytan blank så omväxlas ytvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan idé jag hade var att efterlikna bränningar som det blir på riktiga rev genom att bygga upp med ls till kanten nästan bak och sätta riktigt tryck precis vid ytan så det blir lite mera tubulent men man kanske tröttnar på bubblor i karet efter ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan idé jag hade var att efterlikna bränningar som det blir på riktiga rev genom att bygga upp med ls till kanten nästan bak och sätta riktigt tryck precis vid ytan så det blir lite mera tubulent men man kanske tröttnar på bubblor i karet efter ett tag?

säkert ganska snabbt då luftbubblor inte är bra för korallerna...Inte ens säkert att dom slår ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja som rubriken lyder, jag undar om det skulle bli för mycket att använda sig av 2 st newjet 3000 pumpar som retur om man har en stand pipe på 32mm? orkar det svälja undan? visst tappar pumparna lite i kapacitet då det blir några böjar men ändå?

Låter vanskligt.

Vi körde 2st 3400l/h som retur och overflowboxen klarade visserligen att ta undan med 2st 40mm slangar, men det förde ett himla oväsen och det kändes lite ostabilt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja som rubriken lyder, jag undar om det skulle bli för mycket att använda sig av 2 st newjet 3000 pumpar som retur om man har en stand pipe på 32mm? orkar det svälja undan? visst tappar pumparna lite i kapacitet då det blir några böjar men ändå?

Min 3000 ger uppmätt 1000L och pumphöjden är 110cm med 5st 90° krökar på vägen upp, har en Aqua Medic överrinningslåda som ska klara 2500L och det funkar bra och jag har lyckats dämpa ljudet riktigt bra faktiskt men jag vill inte ha mer flöde igenom den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 40mm avrinning och ca 4000-5000 liter i retur då jag oxå är förespråkare för lite högre flöde mellan sump och kar...nu tog jag i lite men det känns skönt att veta att det passerar ordentligt med vatten för skummaren och uv-t i sumpen..(beror såklart oxå på vad man har för flöde genom skummaren oxå..)

jag har lyckats få det väldigt tyst...det gäller att få rätt tryck ner i standpipen för att det inte ska följa med så mkt luft..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...