Gå till innehåll

helv..tes fläkten ramlade ner i vattnet!!


gesi

Rekommenderade inlägg

jag har en 250 l karantän akvarium under uppstart..fullt med osmos vatten och 30 kg faxesten..

köpte en ny fläkt igår för att kyla tempen och tror ni inte att man var lat att sätta fast den ordentligt innan man skulle hemifrån.

och ja! den hade ramlat ner o låg där i 3 timmar!

det är en papst fläkt på 119*119 mm och satt fast med metall skruvar på en mdf bit!

vad blir påföljderna?vattenvärden o allt?

tänkte på metall delarna i fläkten..elektriciteten osv..

är det bara att byta vatten o allt skit?eller ska jag avvakta..

orkar inte med mig själv ibland..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte alls säkert att den behöver bytas. Se till att den torkar ordentligt innan du startar upp den igen bara. Har du en hårttork kan du alltid blåsa lite extra. Tappade nämligen själv en 120mm fläkt i en behållare med vanligt kranvatten och den fräste runt där, men tog ingen skada trots att elektroniken garanterat blev genomvåt. Eller var fläkten död efter de tre timmarna? Då lär den nog inte vakna igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tappa ner en jula bordsfläkt ner i mitt kar, åkte runt som en lös utombordare. drog ur sladden och fiska upp den.... spola den i sötvatten (ej osoms). funkar fint sen i maj. låter ej mer än innan och luktar inte bränt... inga fiskar/koraller/andra djur dog...

är inte osmos vatten avsaltat? det är väl saltet som leder ström? + Rostar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläkten klarar sig med största sannolikhet,

men du bör sköja den ren den ordentligt med kranvatten i fall strömmen har varit på hela tiden.

Däremot är det lite mera problem med vattnet,

om strömmen har varit på i 3 timmar så skulle jag slänga vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fläkten är jag minst orolig för..den var inte så dyr så det är bara att köpa en ny..

hur blir det problem med vattnet? kan man inte inte göra något åt det då?

jag har bara osmos vatten i och inget annat..

vill inte behöva byta 250 l vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tror inte det är någon större fara då det är osmos vatten,vattnet är inte agresift.Tror inte heller att metallen i fläkten har släppt i från sig något som skulle vara giftigt.Anngående spänning i vattnet tror jag inte heller att det skulle vara någon fara.Elektronerna vandrar bara mellan polerna,inget som skulle kunna fastna i vattnet.Det är mina spekulationer.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Man ska nog vara försiktig med koppar i osmos vatten,gjorde en test.Tog 35g koppar la det i 70 ml osmos vatten gjorde ett cu test efter 4 timmar med sailferts koppar test.Fick ett värde på 0.25-0.5 ppm cu,avläsning dock i tak bel (halogen).

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mormala fall är koppartråden i spolarna i fläktmotorn emaljerade och kretskortet belagt med skyddslack. Då är bara omgjorda lödningar utsatta för vattnet. Men om elektroniken ligger läng i vatten håller inte lacken. Det är därför det är bäst att se efter om det frätt på kortet. I normala fall är det nog en större risk att bly och tenn från lödningarna förpestar vattnet än koppar från ledningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara osmos vatten i karet skulle jag byta,, då blir det ingen kostnad i pengar, de ända du behöver göra är att skuta upp tidsplanen lite.

osmosvatten bög vara helt ok att lägga elektronikprylar i, jag har sett folk som bygt en dator i en leksankub fylld med destilerat vatten, för att få maximal kylning för alla kretsar.

Däremot skulle de väl vara värt att göra ett cu test om du trotts allt bestämmer dig för att behålla vattnet.

Funerar fläkten inte när den torkat betyder det att motståndet från vattnet har gjort få att någon kretts i fläkten pajat.. för ärjniong är nog totalt uteslutet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fläkten är helt torr nu o fungerar inte..men det är inte hela världen..

jag måste nog behålla vattnet för jag ska ta över några fiskar från en kompis som måste tömma sitt kar pga flytt imorgon..hinner inte fylla upp med nytt vatten och vill inte ha fiskarna i stora akvariet direkt..

men då gör jag koppar test på vattnet ikväll efter jobbet så får vi se..

det är väl koppar man borde testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...