Gå till innehåll

Pomacanthus imperator, Äkta Kejsarfisk


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

har funderat på att köpa en sådan har ett 670liters akvarium. någon som har erfarenhet??? går den i hopp med puttsar räkor kirurger ?? eller något annat men ska tänka på för det äer ju ingen billig fisk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[url]http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=2[/url] 1&pCatId=411
[url]http://species.fishindex.com/species_1355pomacanthus_imperat[/url] or_imperator_angel.html
[url]http://www.saltcorner.com/sections/zoo/fish/angelfishes/poma[/url] canthus/Pimperator.htm

Där har du länkar till lite info. Hoppas det är någon hjälp. Jag har inte haft någon sådan har fisk men putsar räkor och kirurger borde inte vara nått problem. Det gick nog inge bra med andra kejsare men det verkar du ju inte ha :) Det man bör tänka på är ju att kejsare har en förmåga att kun age sig på och äta koraller. Jag har hört om folk som haft P. Imperator och det funkat i en korall burk men det är nog troligast att den sätter i sig en del koraller.
Lycka till !
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att kolla "besökares akvarium" hos Per Windemann. Ett utsökt exempel på stora Kejsare i mångfald med mycket koraller.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lämpligt att utfodra den med foder som bl.a. innehåller havssvamp, annars är det vanligt att arten drabbas av näringsbrist.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lukas, Jag har en Imperator men den är nyligen inköpt så jag har inte så lång erfarenhet av den. Men det är inget problem att ha den ihop med räkor och kirurger, inte heller med andra Kejsare. Det blir lite knepigare när vi kommer till koraller, den är inte den snällaste mot koraller. Men huvudfödan i vilt tillstånd är svamp, i brist på svamp så tror jag att den går på koraller. Får den rejält med mat så tror jag den går mindre på koraller. Jag har mejlväxlat med Per W och så här skiver han.

"Jag har i mitt akvarium mycket Acropora som vuxit upp ifrån små fraggar på lite drygt ett år( flera har vuxit 10-15 cm på ett år), Acropora går väldigt bra ihop med kejsare, visst pickar dom lite men det verkar snarast stimulera tillväxten, det är ju likadant i naturen. Vidare har jag bl.a. flera olika Euphyllior, rörkoraller och pärlkoraller (Pleurogyra?) som också går bra med kejsare. I andra änden finns olika Hjärnkoraller och vissa kolonianemoner samt Catalphyllia som kejsarna och dvärgkejsare ofta stör för mycket eller äter upp. Sjuka eller döende koraller äter dom gärna, men det spelar ju
ingen roll. Kejsare är generellt sett inte värre mot koraller än många dvärgkejsare, skillnaden är dom förstör en god korall snabbare."

Jag har svårt att tro att den skulle drabbas av näringsbrist om den inte får äta svamp, men däremot om en fisk matvägrar så är det lättare att få den att äta sin naturliga mat som är svamp. Men en frisk och sund Imperator äter t.o.m. flingfoder. Jag var tidigare helt såld på koraller och skulle bara ha lite fiskar för de skitar bara ner. Nu är jag helt omvänd, min Imperator är någonstans mellan 20 och 25 cm och är så häftig när han glider kungligt genom akvariet förlåt jag menar kejsarligt. Det finns ingen högerregel som gäller när han kommer utan de andra väjer, men det finns en som "kungen" viker ner sig för och det är den minsta av dem alla och det är putsarfisken. Jag har även en P. Xanthometopon och jag kommer att skaffa flera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Hej!


Vilka av de stora kejsarna kan man ha tillsammans P. Xanthometoponär ju inte lik imperatorn! kan man tex ha E narvachus och en imperator?


Stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Stefan, det går bra att ha Navarchus och Imperator tillsammans. Jag har flera olika kejsare tillsammans och dom är inte speciellt aggresiva mot varandra. Den fisk som ställer till problem hos mig är en 6-7 cm lång A Leucosternon som bråkar med de flesta nykomlingar och en del gamla fiskar även om dom är dubbelt så stora.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vissa har set har jag haft otur med mitt akvarium åkte på en smäll och förlora nästan allt levande.men nu ska jag börja skaffa nytt börjar med 2st röda clanfiskar sedan om ca 1mån en kesare har ej bestämt viken men är sugen på Pomacanthus imperator eller är det någon som har andra förslag vill ha en färg glad sort och ej för svår. tror att det under lättar för mig att jag ej har andra fiskar som kan stressa den så att den fortare börjar ätta mm. eller har jag fel???[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley17.gif[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Läste jannes inlägg och där ser man att ingen fisk är sig lik. Jag hade en stor imperator på ca 20cm en gång i tiden och han rörde inte mina koraller varken Sten/Mjuk eller Småpolypiga/storpolypiga koraller det enda han åt var alla mina kolonianemoner både de bruna och de gröna. han älskade artemia och mysis och han dog efter ca 8 akvarieår( Pricken tog honom tills slutsmiley19.gif) En vän till mig hade en stor imperator också och han åt bara de gröna kolonianemonerna men ratade de bruna men lik min så rörde han inte en enda korall så mina erfarenheter säger mig att de funkar i ett revakvarium. Jag har alltid gått min egen väg och på den tiden som jag köpte min imperator så var uppfattningen den att det var inte möjligt att ha dem med koraller men jag sket (struntade)i det och chansa med mottot att någon jäkla korall måste väll smaka illa. och det blev fullständig lycka. Jag glömmer aldrig min imperator som alltid ville bli kliad på huvudet och sidan av kroppen när jag satte ner handen i akvariet. Fiskrackaren var keligare än katten min hehe. Kommer nog att införskaffa en till hösten och hoppas att han smörjer kråset med mina bruna kolonianemoner. Detta är för övrigt en jättebra start på att vänja sig vid ett liv i fångenskap. Den får lättare att acklimatisera sig (Krångligt ordsmiley5.gif.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta min skepsis men jag har aldrig hört att någon lyckats ha en imperator i "normalstort" akvarium under speciellt lång tid. vad 8 akvarieår är vet jag inte men det skulle vara intressant att få veta om någon lyckats hålla denna vackra varelse vid liv under många år i fångenskap (i akvarium under 1000 liter) Skulle själv vilja äga en imperator men vem vill betala 800-1000 för nåt som lever under kort tid och dessutom så tycker jag då att det är oetiskt att stoppa ner detta fina djur i ett akvarie som blir dess "sista resa".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan va hur skeptisk som du vill du! 8 Akvarieår är precis som det låter. Den levde och frodades under 8 år i fångenskap. om du tycker det är oetiskt attinneha en imperator men samtidigt vilja ha en tycker jag verkar motsägesfullt eftersom du säger att det blir den sista resan som den gör. Blir inte alla fiskar som du har i fångenskap den sista anhalten innan den dör eller planerar du att återinföra dina fiskar tillbaka till ett frodigt korallrev nånstans. Nja ditt inlägg här verkar bara lite väl oigenomtänkt. Om du har lite tur och skicklighet så är en imperator inte ett omöjligt projekt. Börja med en liten så är chanserna att lyckas mycket större än att köpa en stor rackare om den stora rackaren inte är en som redan är invand vid ett liv i fångenskap. Ps.. Den som har betänkligheter vid att hålla fiskar i fångenskap ska naturligtvis inte syssla med akvaristik över huvud taget utan ägna sig åt något annat istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, Ja inte var det meningen att mitt inlägg skulle tas på det sättet - Med sista resa menar jag att om jag köper en imperator och den dör efter en vecka eller två. Och visst vill hålla på med akvaristik. Min tanke var absolut ej att provocera, utan möjligen då att jag var otydlig. Sorry!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lite lugnt Svärd... inte hetsa upp sig för att nån har andra åsikter än Du självsmiley2.gif, faktum är ju att en imperator inte direkt hör till de enklaste fiskarna att hålla, dessutom så räknas de till icke revsäkra fiskar så vitt jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en Imperator på JR för ett par veckor sedan som fungerar kanon! Äter bra och är en riktigt personlig och vacker fisk. Har ett 576 liters! Vad jag förstått så är de lättare än tex kirurger bara de får en varierad kost.

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu kanske ni förstår varför jag inte är inloggad här så ofta! Skriver man nåt så får man bara skit tillbaka! Jag tycker att medlemmar som gör så ska uteslutas! Eller också hoppar jag av!! JÄVLIGT BESVIKEN!! Forumet har helt enkelt spårat ur!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tommy, jag vet inte rikigt varför Du skriver att Du nu ska köpa en Imperator när Du skrev följande lite högre upp i denna tråd: "Skulle själv vilja äga en imperator men vem vill betala 800-1000 för nåt som lever under kort tid och dessutom så tycker jag då att det är oetiskt att stoppa ner detta fina djur i ett akvarie som blir dess "sista resa". Blir ju liksom lite svårt att avråda/råda dig utan att det blir lite av moment 22 för dig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tommy, du tyckte tidigare att forumet spårat ur. Är det någon som verkar spårat ur så är det du, frågan är vad du vill med dina orelevanta inlägg på denna tråd. Har du inget vettigare att skriva kanske du skall hålla dig avloggad i fortsättningen också? /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag är ju rekommenderad att lägga av med saltvattensakvaristik så, och nu dessutom att vara avloggad!! Vad är ni för personer som har rätt att trycka ner mig på detta sätt? Ni vet tydligen bäst och jag ingenting!!

Ni har gjort mig besviken och ledsen ska ni veta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

ja, jag är ju rekommenderad att lägga av med saltvattensakvaristik så, och nu dessutom att vara avloggad!! Vad är ni för personer som har rätt att trycka ner mig på detta sätt? Ni vet tydligen bäst och jag ingenting!!

Ni har gjort mig besviken och ledsen ska ni veta!

Tommy,

Jag vet inte vad problemet är, men när du postar inlägg på ett forum så kan du inte förvänta dig att inte få kritik av någon. Det är precis likadant utanför "cybervärlden", vilket du förmodligen redan vet. På det här forumet så diskuterar du med folk, du kan inte förvänta dig att det inte hettar till ibland. Folk här har olika åsikter om saker och ting och vissa håller hårt om sina(även du) så det kanske inte alltid blir som du vill.

Förövrigt så tycker jag att du beter dig jävligt barnsligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tål kritik men inte direkta påhopp! Råd som att lägga av med saltvattensakvaristik, vara avloggad och nu även barnslig! Denna tråd skulle väl inte handla om mig ändå utan om imperatorn!

Jag såg denna vackra fisk i en affär, två veckor senare när jag besökte affären var den död. Jag tror denna fisk behöver mycket speciella förhållanden för att klara sig! Det är mitt budskap!

Vad jag är för person har inte med saken att göra!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...