Gå till innehåll

MP Akvarie


Guest Putt

Rekommenderade inlägg

Hej.

Någon som vet om man måste ha det mittstaget som sitter i huven på ett MP 120?

Vad jag har fattat det som så är det mest som stöd för ljusrampen. Anledningen till min fråga är den att jag har planer på att köra utan den huven och köra karet öppet. På huven sitter även en metallram som sitter mot glaset men vad den har för funktion vet jag ej. Frågan blir; finns det risk att glaset sviktar lite om man kör utan huven med varken mittstag eller denna metallram? Har hört att glaset kan svikta men jag vet inte inom vilka volymer dessa problem uppstår. Karet är på 240L.

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta karet är 50cm högt så jag antar att man måste ha ramen som stöttar sidorna med isf. Eller skulle det fungera att silikona på en glasskiva som mittenstag mellan glaskanterna som sitter uppe vid kanten på karet? de sitter längs med långsidorna, så jag antar att de har en stödjande funktion för glaset då ramen för huven inte vilar på dessa.

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp de är precis de skivorna jag menade. vad är det du ville kolla minidimensionen på? Glasets tjocklek? Jag antar att har man gjort kar ett antal år så vet de hur man skall göra och vad det krävs för dimensioner till slut. Erfarenhet är bra att ha så man vet vad man skall undvika =).

Jag hörde nämnas nån gång för ett tag sedan ätt om det är ett helglas kar så skall det vila på hela botten, för att jämna ut trycket!? Är det idé att lägga under en frigolitskiva under karet isf? Just nu så vilar det på en list som går runt hela karet vilket innebär att det är luft under bottenplattan. Eller borde detta hålla att klara vikten från inredningen?

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramen runt underkanten håller.

Anledningen att jag kanske låter litet tveksam är att jag har sett kar som haft rampen som stag mellan fram och baksida upptill. Men har den glasribbor i överkanten ser de till att glaset intet sviktar. Rampen har alltså ingen stagande funktion för överkanten på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...