Gå till innehåll

Huv av typ Juwel Rio


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Istället för att riva sönder och modifiera den huv jag har till mitt kar så funderar jag på att göra något som ser ut som karet i denna länk: http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm

Det är alltså en sarg ca 1 dm hög och sedan ett lock som vilar på en list i sargen. I detta lock kan man sedan sätta en armatur.

Idealet hade varit att skaffa en sarg från ett Juwelkar, men de säljs nog bara med armatur (ca 1000 kr för måtten 80x35). Blir väl dyrt bara för en sarg (kan inte använda armaturen då jag i så fall ändå inte får plats med 4 rör).

Nu funderar jag på om man kan bygga dylik i trä istället. Typ plywood.

Armaturen kan man sedan skaffa 2 st 2x20 W ballast med vattentäta kopplingar samt reflektorer. Behöver då inget glas mellan lampor och vatten och upphängning blir enkel då man hänger rören i clips istället för att montera kontakterna. Det får bli T8 då jag tycker det blir för dyrt med T5 till detta kar som ju ändå skulle var lite "budget". Har dessutom inte sett T5 ballast med vattentäta kopplingar.

Vad bör man tänka på om man gör detta i trä? Jag har två saker jag oroar mig för. Fukt och att kondens kryper ut mellan akvariet och sargen för att sedan rinna ned utmed yttersidorna av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då det kommer funka bra med trä gör ej sargen för hög kanske bara 10cm

Finns ju små slimmade T5 armaturer tex aquaconnect, Faunamarin och ATI med "vatten täta" hållare som du skulle kunna sätta in över ditt kar

ATI Sunpower 6x24 Watt T5

Aqua Connect Lumimaster 4x39 Watt

Kollade länkarna och då min tyska inte är vad den borde vara så kunde jag inte utröna om det var med ballast i de armaturerna. Jag såg inget om det. Även med den "billigare" av dem så blir det rätt mycket dyrare än att köra T8.

Man kan ju få ballast inklusive vattentät hållare för 320 kr för en 2x20W. Så 640 kr plus reflektorerna blir ju en del billigare. Sedan är ju rören inte lika dyra heller.

Visst, det hade varit bra med T5, men jag tror pengarna får styra i detta läge. Jag är ju redan skyhögt över min ursprungliga budget för mitt Molly. Armaturerna är ju dessutom något jag troligen inte kan återanvända i ett större kar som ju är slutmålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okidok dessa är kompletta på länkarna

kan du ej få in ett till 1x20watt till med då ;)

Kanske är teoretiskt möjligt. Tror dock att bredden på reflektorerna är det som styr och det blir nog svårt att få in 5 på 35 cm. Har inte kollat upp allt jättenoga ännu, men det finns kanske smala bra reflektorer också.

/Martin, som strax skall iväg till Bengan för att se om det går att köpa några kilo LS till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...