Draedon Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten.när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett. Citera
Lasse Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten.när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.Inte farligt men kan tyda på att du fått i för mycket kalcium och därmed får en fällning av kalcium och karbonat. Kolla KH före och efter en tillsättningMVH Lasse Citera
Draedon Postat 3 september 2006 Författare Postat 3 september 2006 ok, då beror det säkert på att jag blandar i en liten burk innan det hamnar i karet. blir ju rätt mycket kalcium i förhållande till den lilla mängd vatten i blandningsburken. Citera
Lasse Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 ok, då beror det säkert på att jag blandar i en liten burk innan det hamnar i karet. blir ju rätt mycket kalcium i förhållande till den lilla mängd vatten i blandningsburken.I det stadiet är det inte så stor fara om du använder osmosvatten. Det är när denna höga koncentration skall i akvariet som det kan uppstå lokala härdar av hög kalciumhalt. Tillsätt sakta och där det strömmar som kraftigast.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.