Gå till innehåll

synpunkter på sumpbygge


Draedon

Rekommenderade inlägg

Ett tips kan vara att odla chaetomorpha istället, kraschar inte, kräver lite ljus och kan fylla hela volymen, (ser ut som grön filtervadd) Jag tycker det är bättre än caulerpa

Jag kör med liknande system på min sump (bild2), fungerar bra, dock har jag inte hittat någon vettig alg än, en som inte krashar hela karet.

Detta är precis vad jag oxå efterlyser, var får man tag på denna alg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna infon. Låter bra och intressant ;)

Chaetomorpha Linum Macro Algae for nutrient export!

We sell a large size portion of the essential and popular Chaetomorpha (Spaghetti) Macro Algae, (approx. 10 ounces). This is the Macro Algae that is preferred by many for nutrient export. It comes to you in a deep healthy bright green color. Chaetomorpha is a durable macro algae but unlike Caulerpa, it does not produce a number of substances which can create problems for corals in closed systems and does not go sexual by releasing it's reproductive products and nutrients back into the water column which would degrade water quality. It does not grow that aggresively like some other Caulerpa by overtaking your tank and it's inhabitants with rapid growth. That's why it's my personal favorite macro algae. Chaetomorpha is more stable and not overly invasive, and easy to harvest. Chaetomorpha is a much better macro algae for nutrient export purposes. It is easily grown in a sump or refugium with inexpensive 24/7 flourescent lighting. It grows fast in a refugium with a 'slow upwards water movement' using a small pump for circulation. The refugium should spill water back into your sump. Since adding Chaetomorpha Macro Algae, my refugiums are now home to many tiny detrivores, which include copepods, bristle worms, mysid shrimps, and brittle stars which all play a significant role in cleansing the system. The water quality has improved so much that there are now many small white and red feather dusters growing out the pieces of live rock in the refugium.

Chaetomorpha Macro Algae is also a great source of nutrition for Tangs and Angels!

Sitter och funderar om det inte var sådan här jag fick med min LS då jag köpte denna. men efter att jag skaffat mina Naso kirurger så försvann de illa kvick som man kan läsa på sista raden

Algae - Spaghetti macro(Chaetomorpha)

pixel_trans.gifWireAlgae.jpg

This is a great nutrient export as it grows well and sticks/grows to nothing. Geat for refugiums!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips kan vara att odla chaetomorpha istället, kraschar inte, kräver lite ljus och kan fylla hela volymen, (ser ut som grön filtervadd) Jag tycker det är bättre än caulerpa
Caolerpa är inte en art det finns flera och den jag har haft (inte den vanliga utan små kuler i toppen) är mycket lämplig, växer fort och skall skördas regelbundet, vilket är visten med ett algfilter då man därigenom bortför näring.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om läser i faqen om macroalger och refugium på wetwebmedia så är de överlag ganska lyriska om Chaetomorpha. Den ska tydligen klarar att ligga fritt och tumla runt och växer som en boll, ska vara lätt att skörda också. Men frågan är om det finns någon att hitta här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kontaktade en tysk försäljare av Chaetomorpha (tysk webbutik som fanns på ebay), dom kan skicka hit. Men som jag fattade deras svar blir frakten 19.80euro upp till 10kg, Chaetomorphan kostade 8,50 euro för 250ml, så isåfall kan man ju lika bra gå ihop och beställa ett gäng så man kan dela på frakten. Visserligen ska det skickas vidare i Sverige, men posten borde väl funka ok till en hyfsad peng? Borde kanske rent av gå och skicka i ett vanligt kuvert, eller det blir kanske för kallt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om läser i faqen om macroalger och refugium på wetwebmedia så är de överlag ganska lyriska om Chaetomorpha. Den ska tydligen klarar att ligga fritt och tumla runt och växer som en boll, ska vara lätt att skörda också. Men frågan är om det finns någon att hitta här?

Den finns, på JR. (om jag inte är helt ute och cyklar...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...