Gå till innehåll

Tunze skummare


Robban

Rekommenderade inlägg

För mig står Tunze för kvalitet när det gäller pumpar osv men inte när det gäller skummare i lika stor utsträckning, har dock inga personliga erfarenheter. Hur stort kar planerar du?

Hej, jo det är som så att jag har ett Percula 90 ca 300l, och det verkar som alternativena inte är så många om man vill få plats med en annan skummare än orginal, för den avsedda skummarfickan.

Djup 11,7 Längd 16,1 Höjd 58 cm.

Om jag tar bort en innerväg vid yttavriningen ökar djupet till 15,5 cm(Dubbla vägar sitter av någon anledning orginal) men vem vill skära egentligen.

Har en dock en tillhörande aqua medic turbo flotor percula som jag inte får ordning på, därav mina funderingar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Tunze 3115 till mitt 250 liters de första månaderna. Köpte sedan en AM Turboflotor 1000 multi och den spöade skiten ur Tunzen.

Nu har ju Tunze en ny serie skummare, 9000-serien och det kan ju hända att dom blivit bättre.

Tror inte dom används så mycket i Sverige.

Kolla in den här länken. Det är ett forum på Reefcentral där en Tunzerepresentant svarar på frågot. Du kanske kan hitta intressant information där.

http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?forumid=92

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken, verkar ju som iaf Tunze 9000 modelerna funkar hyfsat bra, eller mkt bra tom. Klart det finns mkt bättre skummare, men man får anpassa sig. Den ska iaf vara MKT TYST vilket är ett stort +.

***Fortfarande efterlyser jag Percula ägare med antingen Tunze skummare eller Aqua medic turbo flotor för percula(venturi modelen) för lite frågor***

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När hittade ett begagnat AM Percula 90 här på SG så kollade jag med AM och de säljer den nya Venturi-skummare som sitter i standard nuförtiden.

Bara en tanke, passa bra lär den ju göra !

Jo tack, jag har just en sådan. Bara det att den släpper ut mängder med bubblor via utblåset samt låter för mkt och mkt svår att justera...

post-916-1446891304191_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken, verkar ju som iaf Tunze 9000 modelerna funkar hyfsat bra, eller mkt bra tom. Klart det finns mkt bättre skummare, men man får anpassa sig. Den ska iaf vara MKT TYST vilket är ett stort +.

***Fortfarande efterlyser jag Percula ägare med antingen Tunze skummare eller Aqua medic turbo flotor för percula(venturi modelen) för lite frågor***

Tjena Robban!

Ser att du inte fått rätt på ditt bubblande, väldigt synd jag tycker att min skummare är grym. Jag kör med originalet till percula 120. Läcker det ut bubblor i karet eller i facken bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Pace, nä tyvärr det läcker ut väldigt mkt bubblor i facket, som i sin tur pumpas ut i huvudkaret, in i mellan bildas det mkt stora bubblor i skummar facket som låter som en ursäkta, riktig brakskit...hehe.

Men du säger att din också, puttar ut mkt bubblor, du råkar inte kunna ta en bild ner i skummarfacket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...