pimo Postat 25 september 2006 Dela Postat 25 september 2006 Fick hem en beganad osmos med silikatfilter idag, funderar på ifall att man ska byta det aktiva kolet och silikatfiltermaterialet emellanåt?, isåfall hur ofta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 Omöjligt att säga hur ofta, det beror helt på vad för osmos, hur mkt den är körd och vad för ingående vatten den har haft att jobba med.Men helt klart är att man bör byta ut aktivt kol och partikelfilter med jämna mellanrum. Om man slarvar med det så riskerar man att antingen fördärva membranet genom att utsätta det för klor eller täppa igen membranet genom att utsätta det för partiklar. Om membranet blir förstört så kan man även byta det, men det kostar flera ggr mer än kol och partikelfilter.Silikatfilter kopplas ibland på efter osmosen och även dessa måste ibland byta filtermaterial. Samma sak gäller här, det beror helt på hur mkt man har kört igenom och kvaliteten på ingående vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 det brukar oxå stå på hur många liter/gallon den är rekomenderad till innan byte av patroner (detta förmodligen baserat på generellt normala omständigheter, då menar jag vattenkvalitén)fick jag veta från AN tex...silikatfiltret kan du bara göra ett test på vattnet om det ger något utslag då är det dags att byta.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 12 månader brukar vara ett bra riktmärke sen märker du om osmosen börjar ge ifrån sig mindre och mindre vatten då är det dags att byta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 Silikat media tror jag du får byta oftare än så , brukar börja lukta gummiverkstad ibland men framför allt så ska du kolla kh och TDS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.