Gå till innehåll

Bygga refugium..kanske.. om det går..


adddo

Rekommenderade inlägg

Min sump på 112 liter är avdelad i en sumpdel och en del som har använts för automatisk vattenpåfyllning.

Jag går i tankarna att konvertera denna till ett refugium med lite LS o chaeto..

Men, saken är ju den att den är helt separerad från sumpdelen, det sitter alltså en silikonad glasskiva som avdelare mellan sumpen och det tilltänkta refugiet.

Kan jag lösa detta på något sätt? skulle det funka med 2 likadana pumpar, en i sump för att föra vatten till refugium och en i refugiumet för att föra tillbaka vattnet till sumpen?

Finns det några andra alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer inte gå att ha två pumpar. Olikheter i tillverkningen och miljö gör att de inte kommer leverera samma vattenmängd och det bli då problem. Och vad händer om en pump pajar? Om du skulle kunna kapa några cm på toppen på glasskivan så kan du sätta dit en överrinningskam. Sen har du en pump som pumpar in i refugiet och sedan rinner det över kammen tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ok, har vid närmare titt upptäckt att det är ett borrat hål i glaset mellan "sumpdelen" och vad som eventuellt skulle bli refugiedel. Hålet är täppt med en liten glasskiva som jag antar att jag utan några allt för stora problem ska kunna få loss mha rakblad el.dyl.

Skulle det fungera dådå? Om jag låter vattnet "falla" genom det hålet från sumpdelen till refugiedelen och sen en liten pump som pumpar tillbaka från refugiet till sumpdelen.

Hålet är va 40ish mm vad tror ni? vad för pump skulle kunna tänkas vara aktuellt för det? Pumpen i fråga skulle isåfall monteras utanför sumpen då det redan är borrat o klart för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett T-fördelning på stigarröret på returen från sumpen och stryp den ena förgreningen med en kran.

Något liknande detta kanske, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=208&d=1110791130

Kanske skall du limma en snedställd glasskiva under hålet från refugiumet tillbaka till sumpen så att det inte plaskar för mycket om faller är högt eller annan lämplig falldämpning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir åt fel håll för mej i den ritningen tror jag..

Skulle jag göra detta så kommer vattnet strömma från 'sumpdelen' till refugiedelen genom hålet som sitter mitt i glasavdelaren, vattennivån okmmer alltså vara högre i sump än i refugie.

Ultimata vore kanske om det gick att limma dit PVC rör som leder ner vattnet från hålet ner i refugiet, men saken är den att jag kan inte få igenom en genomföring i hålet.. utan måste isåfall limma/silikona PVC direkt på glaset, frågan är om det finns nåt lim som klarar det?

Tackar för rådet iaf Jörgen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...