Gå till innehåll

H8red`s Nya.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla.

Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen.

Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha.

Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm.

I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps.

Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få sällskap av två gröna clowngobys (par) och ev en mycket liten algätande fisk.

Till detta har jag tänkt ha.

Skummare: Grotech HEA 080.

Mh lampa: 150w 10-15000 K (påslagen ca 10 timmar om dagen).Vill bara ha en st lampa.

Cirkulationspump: Tunze stream 6060 (6000 l/t).

Som synes kommer detta att vara ett lågbelastat low-tech system som mer förlitar sig mer på biologiska processer än på kraftig och avancerad teknik.

Så vad tror ni?

Ge mig gärna era synpunkter på detta så att jag kan ändra inköpslistan om det anses nödvändigt innan jag börjar handla mer saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The aquarist should avoid of major infaunal predators except in the largest of systems. This means NO "sand-sifting" animals. These are sifting the sand to feed on the organisms in it. You want those organisms - so the predators should not be added. On the other hand, burrowing sand swallowers such as sea cucumbers or sea urchins are fine. They disturb the sediments and primarily eat bacteria not animals.

Ron Shiemek, hela artikeln på http://www.reefs.org/library/talklog/r_shimek_090698.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, har allt men står i valet och kvalet mellan pro reef eller reef crystals (har tidigare kört reef crystals och varit nöjd). Men skönt att höra att någon tror på mitt upplägg så då är det väl bara att gasa på.

Kommer att dokumentera allt i denna tråd med bilder och så vidare men jag skyndar långsamt (det brukar bli bäst så).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...